- فضايل اهل بيت (عليهم السلام) از منابع اهل سنت
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
- 31
- 32
- 33
- 34
- 35
- 36
- 37
- 38
- 39
- 40
- 41
- 42
- 43
- 44
- 45
- 46
- 47
- 48
- 49
- 50
- 51
- 52
- 53
- 54
- 55
- 56
- 57
- 58
- 59
- 60
- 61
- 62
- 63
- 64
- 65
- 66
- 67
- 68
- 69
- 70
- 71
- 72
- 73
- 74
- 75
- 76
- 77
- 78
- 79
- 80
- 81
- 82
- 83
- 84
- 85
- 86
- 87
- 88
- 89
- 90
- 91
- 92
- 93
- 94
- 95
- 96
- 97
- 98
- 99
- 100
- 101
- 102
- 103
- 104
- 105
- 106
- 107
- 108
- 109
- 110
- 111
- 112
- 113
- 114
- 115
- 116
- 117
- 118
- 119
- 120
- 121
- 122
- 123
- همه صفحات
سلام الخثمعى مى گويد: بر امام باقر(عليه السلام) وارد شدم. و از آن حضرت، از «اصلها ثابت و فرعها في السماء» سؤال كردم، فرمود: اى سلام! شجره محمد(صلى الله عليه وآله وسلم) است و فرع، على اميرالمؤمنين(عليه السلام) و ميوه، حسن و حسين(عليهما السلام) و شاخه، فاطمه(عليها السلام) است و شعب اين شاخه، ائمه از فرزندان فاطمه(عليها السلام) هستند و ورق و برگ آن، شيعيان ما و دوستداران ما اهل بيت مى باشند. آن هنگام كه فردى از پيروان ما مى ميرد، برگى از اين درخت ساقط مى شود و آن هنگام كه از محبين ما فرزندى متولد مى شود، مكان آن برگ، برگى سبز مى شود.
عرض كردم: اى پسر رسول خدا(صلى الله عليه وآله وسلم)! پس معناى «تؤتى أكلها كل حين بإذن ربّها» چيست؟
فرمود: «منظور، ائمه(عليهم السلام) هستند كه شيعيان خويش را در هر حج و عمره به حلال و حرام آگاه مى كنند[64].»
اسلام بر بنيان توحيد و خداپرستى گذاشته شده است. واين همان اصل ثابتى است كه اساس دعوت پيامبران(عليهم السلام) و دعوت رسول گرامى اسلام، حضرت محمد(صلى الله عليه وآله وسلم) را تشكيل مى دهد.
اصل وحدانيت اصلى ثابت بوده و هرگز زايل نمى شود. رسالت پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) بر اين اصل ثابت نهاده شده است و درختى كه بر چنين ريشه اى ثابت و استوار باشد. محكوم زمان و مكان و تحولات نمى شود. آنانى كه به رسالت پيامبر ـ كه داراى عنوان شجره طيبه است، پناه مى آورندـ وقتى خواهند توانست در پناه آن به مقام آرامش و اطمينان راه يابند و از اين شجره پاك استفاده عالى بكنند كه به شاخه هاى آن بياويزند و خود برگى از آن شاخه ها شوند. و شاخه هاى رسالت، همان ولايت اهل بيت(عليهم السلام) است و برگ هميشه بر شاخه و فرع قرار دارد و اگر ما فرع را از شجره جدا كنيم، درخت بدون فرع و شاخه، نه برگى خواهد داشت و نه ميوه اى.
آيه فوق، بر اين نكته بسيار مهم تكيه دارد كه ولايت از رسالت جدانيست و بدون ولايت به رسالت نمى توان راه پيدا كرد. و در واقع، جدا شدن از فرع، نه تنها جدا شدن از شجره است، كه جدا شدن از ريشه و اصل ثابت يعنى توحيد و وحدانيت مى باشد.