- فضايل اهل بيت (عليهم السلام) از منابع اهل سنت
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
- 31
- 32
- 33
- 34
- 35
- 36
- 37
- 38
- 39
- 40
- 41
- 42
- 43
- 44
- 45
- 46
- 47
- 48
- 49
- 50
- 51
- 52
- 53
- 54
- 55
- 56
- 57
- 58
- 59
- 60
- 61
- 62
- 63
- 64
- 65
- 66
- 67
- 68
- 69
- 70
- 71
- 72
- 73
- 74
- 75
- 76
- 77
- 78
- 79
- 80
- 81
- 82
- 83
- 84
- 85
- 86
- 87
- 88
- 89
- 90
- 91
- 92
- 93
- 94
- 95
- 96
- 97
- 98
- 99
- 100
- 101
- 102
- 103
- 104
- 105
- 106
- 107
- 108
- 109
- 110
- 111
- 112
- 113
- 114
- 115
- 116
- 117
- 118
- 119
- 120
- 121
- 122
- 123
- همه صفحات
اهل بيت(عليهم السلام) چه كسانى هستند؟
كسانى كه معتقدند: حضرت محمد(صلى الله عليه وآله وسلم) بعد از خود جانشينانش را معرفى فرموده است، اصل حكومتدارى و سياست و تدبير جامعه و ملت را از اصل، علم و عدالت و تقواى الهى جدا نمى دانند. بنابراين، شخصى كه بدور از دانش و علم به احكام الهى در دو بعد فكرى و عملى، و بدور از عدالت و تقوى باشد لايق مقام رهبرى نيست، زيرا حكومتدارى عين ديندارى، و ديندارى عين حكومتدارى است. برهان و دليل بر اين مطلب، اوّلاً: فطرت; ثانياً: بيان قرآن و نيز احاديث رسيده از پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) مى باشد.
فطرت انسانى از پيروى فاسق و فاجر، منزجر و متنفر است; چنانكه از پيروى جاهل به احكام و معارف دورى مى جويد، و عقل نيز چنين اطاعتى را زشت مى شمارد. بدين جهت، عقل و طبع انسانى تمايل به جانب كسى دارد كه جامع شرايط علم و تقوى و عدالت باشد. و با توجه به برهان معرفت و عبوديت، مصون از خطا، اشتباه و گناه باشد تا در تمام جهات و شؤون زندگى الگو قرار گيرد. آنچنانكه شخص رسول خدا(صلى الله عليه وآله وسلم) الگو قرار گرفت.
قرآن در بسيارى از آيات، افرادى چون فرعون[27] و ابولهب[28] را كه مصداق طاغوت و فاسق و... هستند ـ مذمت كرده و رهبرى آنها را باطل مى داند و در آياتى چند، افرادى را كه به غير آنچه خدا نازل فرموده، حكم مى كنند، به عنوان فاسق[29]، كافر[30]، ظالم[31]قلمداد مى كند. و حتى در آيه اى بيان مى دارد كه عهد و پيمان من ـ كه خلافت الهى باشد ـ به ظالمين ـ به طور مطلق ـ نمى رسد[32].
چرا در اسلام، جاهل، فاسق، ظالم، كافر، طاغوت محكوم است و لياقت رهبرى ندارد؟
پاسخ واضح است. و آن اين كه اينان در هواهاى نفسانى فرو رفته اند و قادر نيستند انسان را به سمت اللّه هدايت كنند و نمى توانند الگوى انسانى و معنوى در جهات فكرى و عملى باشند. سياست اسلام اقتضا مى كند كه انسانها در جامعه به سمت اللّه حركت كنند تا به رشد انسانى رسيده و به غرض از آفرينش كه عبوديت است، تحقق بخشند. و با رهبرى چنان افرادى، تحقق اين غرض غير ممكن است.