متن کتاب های موسسه در راه حق (آزمایشی)

در این قسمت که به صورت آزمایشی راه اندازی شده متن کتاب های موسسه جهت مطالعه آنلاین مخاطبان گرامی قرار داده می شود.

شما میتوانید از لیست پایین متن تعدادی از کتاب ها را مطالعه فرمایید.

2

جانشين پيامبر(ص)

در مسأله جانشينى حضرت رسول(صلى الله عليه وآله وسلم) وتعيين فردى معصوم از سوى آن حضرت دو طرز تفكر وجود دارد:

1ـ رسول خدا، حضرت محمد(صلى الله عليه وآله وسلم) شخصى را به جانشينى خويش معرفى نكرده است; بلكه اين بر عهده امت اسلام و شورا و آراى عمومى است[14].

2ـ رسول خدا(صلى الله عليه وآله وسلم) فرد و افراد معصوم بعد از خود را معرفى فرمود و امت اسلام را در تمام شؤون زندگى به آنها ارجاع داد.

كدام انديشه صحيح است؟

آيا به راستى مى توان پذيرفت كه پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) راجع به خلافت، ساكت مانده و كسى را براى جانشينى خود تعيين نفرمود؟ اگر اين طرز فكر درست باشد، چه پيامدهايى مى تواند داشته باشد؟ و با شواهد تاريخى بيان شده از اهل سنت و شيعه كه خلاف اين طرز تفكّر است چه بايد كرد؟

اينگونه قضاوت درباره پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) در حدّ يك فرضيه بوده و به اثبات نرسيده است. علاوه براين، مخالف با موارد مورد قبول شيعه بلكه مورد قبول اهل سنت است.

1ـ به بيان شواهد تاريخى ازاهل سنت، پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) دراوان رسالت خود (به حكم «وَ أنذر عشيرتك الأقربين[15]» خويشان نزديكت راانذار كن وبه اسلام دعوت نما)، درچند مورد خويشانش رادرخانه اش گردآورد وپس از صرف طعام فرمود: «اولين فرداز شماكه به من ايمان آورد، خليفه وجانشين بعدازمن خواهد بود.» همه سكوت كردند. فقط على(عليه السلام)بود كه به نداى پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) پاسخ گفت: و رسول خدا(صلى الله عليه وآله وسلم)او رابه عنوان خليفه وجانشين بعدازخود معرفى فرمود[16].

با توجه به حديث و بيان تاريخى فوق، آيا نسبت سكوت دادن به پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) در مسأله خلافت، صحيح است؟

اشتراک نشریات رایگان

سامانه پاسخگویی