متن کتاب های موسسه در راه حق (آزمایشی)

در این قسمت که به صورت آزمایشی راه اندازی شده متن کتاب های موسسه جهت مطالعه آنلاین مخاطبان گرامی قرار داده می شود.

شما میتوانید از لیست پایین متن تعدادی از کتاب ها را مطالعه فرمایید.

على(عليه السلام) فرمود:

لا تُرَخِّصُ لِنَفْسِكَ فى مطاوَعَةِ الْهَوى وَ إيْثارِ لَذّاتِ الْدُّنْيا فتُفِسدَ دينَكَ وَ لا يَصْلَحْ وَ تَخْسَرَ نَفْسَكَ وَ لا تَرْبَحُ[113];

نفست را در موافقت كردن خواهش و اختيار لذّتهاى دنيا رخصت مده (آزاد مگذار) پس دينت را فاسد كرده و اصلاح نمى كند و نفس تو زيان كرده و سودى نمى برد.»

اگر لذّت ترك لذّت بدانى *** دگر لذّت نفس، لذّت نخواهى

. 2ارزش اخلاقى مثبت در لذّات حيوانى

هميشه بايد اين نكته را در نظر داشته باشيم كه در دنيايى پر از تزاحم زندگى مى كنيم; وظيفه ما انتخاب خوب و نيكو است و به اقتضاى بعد انسانى، معيار نيكو و صالح، پيامهاى عقل و شرع است كه در بردارنده نفع و سود انسانى است.

تزاحم لذات حيوانى با مصالح انسانى فقط در صورتى است كه لذّات حيوانى، فساد عقل و دين را به همراه داشته باشد و در صورتى هم كه جهت عقلايى برايش نيست ـ گرچه اثر منفى ندارد ـ امّا از ارزش اخلاقى مثبت هم برخوردار نيست; كار پوچى است كه از آن گذشتن به نفع مصالح انسانى، و ترك آن داراى ارزش مثبت مى باشد. امّا آن جا كه لذّات حيوانى با مصلحت بعد انسانى همراه باشد و يا جهت عقلايى داشته باشد داراى ارزش اخلاقى مثبت خواهد بود.

در صورتى كه لذّات حيوانى و شهوى مانع رسيدن روح انسان به خير و كمال معنوى شود و به فساد عقل منتهى شود، شرع و عقل حكم به ترك آن لذّت مى كنند. حكم عقل به ترك آن بر اساس اينست كه در تزاحم بين لذّات انسانى و حيوانى تقدّم با لذّات انسانى است، زيرا اصل حاكم بر نفس انسان، انسانيّت است نه حيوانيت; و عقل، رشد انسانى را طلب مى كند، و حكم شرع به ترك بر اساس مفسده اى است كه (در لذّات حيوانى در صورت تزاحم با بعد انسانى) مشاهده مى كند.

اشتراک نشریات رایگان

سامانه پاسخگویی