متن کتاب های موسسه در راه حق (آزمایشی)

در این قسمت که به صورت آزمایشی راه اندازی شده متن کتاب های موسسه جهت مطالعه آنلاین مخاطبان گرامی قرار داده می شود.

شما میتوانید از لیست پایین متن تعدادی از کتاب ها را مطالعه فرمایید.

با توجّه به سنجش دو بعد حيوانى و انسانى، بعد انسانى از وجودى قويتر برخوردار بوده و لذّات انسانى فوق لذّات حيوانى، و لذّات عقلانى فوق لذّات شهوانى است. به عبارت ديگر، لذّت، امرى وجودى است و تابع ابعاد وجودى نفس مى باشد. بدين جهت، لذّت در بعد عالى وجود (انسانى)، از شدّت و قوت بيشترى نسبت به بعد نازل وجودى (حيوانى) برخوردار خواهد بود.

در اينجا به تشريح و بررسى لذّت انسانى و حيوانى مى پردازيم.

* لذّت در مرتبه حيوانى

انسان در اين كه داراى مرتبه حيوانى است و به مقتضاى اصل وجودى، خواسته هايى دارد، مورد مدح و مذمّت واقع نمى شود; زيرا وجود چنين بعدى لازمه ظرفيت وجودى اوست و حركت در برآوردن خواسته هاى حيوانى نيز نه تنها امرى مذموم نيست كه چنين حركتى ضرورى بوده و عدم پاسخ به برخى از خواسته ها مساوى با نفى حيات دنيوى خواهد بود.

غريزه خوردن از جمله غرايز حيوانى است; و تن ندادن به آن، نفى حيات را به دنبال دارد. و عدم ارضاى بعضى از غرايز (مانند غريزه جنسى) در شخص عقده هاى روانى به دنبال دارد. مسلّم است كه در برآوردن خواسته هاى حيوانى، لذّاتى براى نفس حاصل خواهد شد و حصول چنين لذّاتى نيز طبيعى بوده و مورد مذمّت عقل و شرع نيست.

بطور كلّى، اگر بُعد انسانى را ناديده بگيريم و نظر استقلالى به بعد حيوانى د اشته باشيم، ارضاى خواسته هاى حيوانى را از هر طريق ممكن، امرى طبيعى دانسته و هيچ گاه آنها را موصوف به صفت قبح نخواهيم كرد و يا مورد مذمّت قرار نخواهيم داد.

اشتراک نشریات رایگان

سامانه پاسخگویی