متن کتاب های موسسه در راه حق (آزمایشی)

در این قسمت که به صورت آزمایشی راه اندازی شده متن کتاب های موسسه جهت مطالعه آنلاین مخاطبان گرامی قرار داده می شود.

شما میتوانید از لیست پایین متن تعدادی از کتاب ها را مطالعه فرمایید.

حضرت على(عليه السلام) فرمود: «ألتَّجَمُّلُ مِنْ أخلاقِ الْمُؤمنينَ[99]; آراستن خود، از اخلاق مؤمنين است.»

امّا زشتى ظلم بدان جهت است كه از ظرفيت وجودى ما كاسته و بعد حيوانى را بر روح انسانى حاكم مى گرداند; به عبارتى كوتاه، زمينه انحطاط وجودى ما را پديد مى آورد. پس، تمام صفاتى كه رذيله ناميده مى شوند قبيح و زشت هستند، زيرا باعث انفصال انسان از خداى اند.

رسول خدا(صلى الله عليه وآله وسلم) فرمود: «آيا كسى را كه شباهتش از همه شما به من دورتر است، معرفى نكنم؟ گفتند: چرا يا رسول اللّه. حضرت فرمود: او كسى است كه از فحش گفتن و فحش شنيدن پروا ندارد و بد زبان است; بخيل، متكبّر، كينه توز، حسود، سخت دل و از هر خيرى كه بدان اميد مى رود دور است، و از هر شرّى كه از آن پرهيز مى شود، كسى از او ايمن نيست[100]

البتّه افرادى كه به مرتبه حيوانى تنزل يافته اند صفات و افعال خويش را زيبا و نيكو مى بينند و لذا به تكرار اعمال خويش ادامه مى دهند. قرآن كريم مى فرمايد: و شيطان است كه اعمالشان را در نظرشان زيبا جلوه داد[101]:

«فَلَوْلا إذْ جاءَهُمْ بَأسُنا تَضَرَّعُوا وَلكِنْ قَسَتْ قُلوبُهُمْ وَ زَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطانُ ما كانُوا يَعْمَلوُنَ[102];

پس چرا آن هنگام كه عذاب ما به آنان رسيد تضرّع نكردند و لكن دلهاى آنان قساوت پيدا كرد. و كارى را كه مى كردند، شيطان در نظرشان زينت داد. (آن را زيبا مى ديدند).»

در خاتمه اين فصل به طور خلاصه مى گوييم: فطرت زيباگرايى انسان بايد در جهت فطرت توحيدى و كمال جويى او قرار گرفته و معيارش انسانى باشد; آن چيزى را زيبا ببيند كه تأمين كننده خواسته انسانى و در مسير كمال و اصل وجودى است. زيباييهاى حسّى و نيز معنوى بايد دريچه اى به سوى آن زيباى مطلوب باشد.

اشتراک نشریات رایگان

سامانه پاسخگویی