متن کتاب های موسسه در راه حق (آزمایشی)

در این قسمت که به صورت آزمایشی راه اندازی شده متن کتاب های موسسه جهت مطالعه آنلاین مخاطبان گرامی قرار داده می شود.

شما میتوانید از لیست پایین متن تعدادی از کتاب ها را مطالعه فرمایید.

انسان در مقام ثنا زمينه افزايش شعاع روحش را آماده مى كند و با اتّصاف به مكارم اخلاق به حق متّصل شده و زيباتر مى گردد. بر اساس همين بيان ـ كه روح انسانى مظهر جمال خداوندى، و مظهر زيبايى انسان، ثناى خداى متعال و مكارم اخلاق مى باشد ـ انسان صالح و پاك، حركتش، سخنش، انديشه اش، عملش و... زيباست; امّا زيبا از ديد عقل و شرع، نه از ديد شهوت و بعد حيوانى.

* زيبايى و اخلاق

بر اساس معيارى كه براى زيبايى بيان شد، اينك مى توانيم با اخلاق زيبا آشنا شويم.

هر اخلاقى زيبا نيست; اخلاقى زيباست كه در جهت اصل وجود بوده و زمينه ساز رشد وجودى باشد. زيبايى، خاصّ وجود است، پس، آنچه انسان را به مبدأ وجود نزديك كند و شرط افزايش ظرف وجود او باشد، زيباست.

زشتى، خاصّ عدم است. پس، آنچه انسان را از مبدأ هستى دور كند و شرط نقص وجودى او شود و ظرف وجود او را محدودتر سازد، زشت است.

خداوند متعال زيبايى و زشتى اخلاق را به نفس انسان الهام كرده و آنچه را براى نفس زيباست، تقوا و آنچه را براى نفس زشت است، فجور ناميده است:

«وَ نَفْس وَ ما سَوّيها فَألْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْويها[95]». قسم به نفس و آن كه آن را نيكو بيافريد و فجور تقوا را به آن الهام فرمود.»

به عقيده اماميه مسأله حسن و قبح عقلى ـ كه محور اخلاق زيبا و زشت است ـ بر اساس الهام الهى مى باشد. آنچه عدل است نيكو، و آنچه ظلم است زشت است. نيكويى و زيبايى عدل بدان جهت است كه ما را به مبدأ وجود نزديك مى كند و زمينه كمال وجودى ما را فراهم مى آورد.

اشتراک نشریات رایگان

سامانه پاسخگویی