متن کتاب های موسسه در راه حق (آزمایشی)

در این قسمت که به صورت آزمایشی راه اندازی شده متن کتاب های موسسه جهت مطالعه آنلاین مخاطبان گرامی قرار داده می شود.

شما میتوانید از لیست پایین متن تعدادی از کتاب ها را مطالعه فرمایید.

همان گونه كه خداى بزرگ غريزه و اميال شهوى و يا فطرت زيباگرايى و... را در ما آفريده است، فطرت ديگرى را هم آفريده كه به آن جهت دهد; مانند فطرت كمال جويى كه پيوندى خاص با فطرت خداجويى دارد. فطرت عقلى به ما مى گويد: خدا هست و داراى جميع صفات كماليه مى باشد. فطرت كمال جويى و خداجويى ما را به طرف آن برمى انگيزد و ندايش را توسّط عقل و وجدان انسانى به تمام اميال، فطرتها و غرايز مى رساند كه در اين جهت خاص قرار گيرند.

به دنبال فطرت خداجويى و در جهت قرار گرفتن تمام ابعاد وجودى انسان، فطرتى ديگر كه تا آن وقت ناآگاه بوده، آگاه مى شود و آن فطرت شهود است; فطرتى كه تمام ابعاد را به مشاهده حق و هستى مطلق فرا مى خواند. انبياى عظام كه از جانب خداى متعال به رسالت برانگيخته مى شوند، فطرت جهت يابى را در انسان ايجاد نمى كنند; بلكه فطرت خفته و عقل خفته را بيدار مى كنند.

على(عليه السلام) مى فرمايد: «فَبَعَثَ فيهم رُسُلَهُ وَ واتَرَ إلَيْهِمْ أنْبِياءَهُ لِيَسْتَأدوُهُمْ مِيثاقَ فِطْرَتِهِ و يُذَكِّروهمْ مَنْسِىَّ نِعْمَتِهِ و يَحْتَجُّوا عَلَيْهِمْ بِالتّبْليغ و يُثيروُا لَهُم دَفائنَ الْعُقُولِ...[70];

خداوند رسولانش را در ميان مردم برانگيخت و پيامبرانش را پى در پى به سوى بشر فرستاد تا آن عهد و پيمان فطرى را از آنان طلب كند و نعمت فراموش شده را به ياد آنان آورد و به سبب تبليغ (رساندن دينش) حجّت را بر آنان تمام كند و عقلهاى پنهان مانده (در نهادشان) را بيرون آورد...»

فطرت كمال جويى به فطرت زيباگرايى جهت مى دهد; تا در طريق خداجويى باشد. اين حكم عقل است كه در جهان آفرينش، دانى بايد در خدمت عالى و در جهت آن باشد. عالى ترين فطرت در انسان فطرت خداگرايى، خداجويى و خداپرستى است، لذا فطرتها و اميال ديگر بايد در آن جهت قرار گيرند تا عدالت حفظ شود و هيچ انحرافى در بعدى از ابعاد وجودى انسان پديد نيايد.

اشتراک نشریات رایگان

سامانه پاسخگویی