- انسان شناسى
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
- 31
- 32
- 33
- 34
- 35
- 36
- 37
- 38
- 39
- 40
- 41
- 42
- 43
- 44
- 45
- 46
- 47
- 48
- 49
- 50
- 51
- 52
- 53
- 54
- 55
- 56
- 57
- 58
- 59
- 60
- 61
- 62
- 63
- 64
- 65
- 66
- 67
- 68
- 69
- 70
- 71
- 72
- 73
- 74
- 75
- 76
- 77
- 78
- 79
- 80
- 81
- 82
- 83
- 84
- 85
- 86
- 87
- 88
- 89
- 90
- 91
- 92
- 93
- 94
- 95
- 96
- 97
- 98
- 99
- 100
- 101
- 102
- 103
- 104
- 105
- 106
- 107
- 108
- 109
- 110
- 111
- 112
- 113
- 114
- 115
- 116
- 117
- 118
- 119
- 120
- 121
- 122
- 123
- 124
- 125
- 126
- 127
- 128
- 129
- 130
- 131
- 132
- 133
- 134
- 135
- 136
- 137
- 138
- 139
- 140
- 141
- 142
- 143
- 144
- 145
- 146
- 147
- 148
- 149
- 150
- 151
- 152
- 153
- 154
- 155
- 156
- 157
- 158
- 159
- 160
- 161
- 162
- 163
- 164
- 165
- 166
- 167
- 168
- 169
- 170
- 171
- 172
- 173
- 174
- 175
- 176
- 177
- 178
- 179
- 180
- 181
- 182
- 183
- 184
- همه صفحات
اين فرو رفتگان در شهوات و گمراهى، اندكى بينديشند و به بيان بلند مولى الموحدين اميرالمؤمنين(عليه السلام) توجّه داشته باشند كه فرمود: «أسْعَدُ النّاسِ مَنْ تَرَكَ لَذَّةً فانِيَةً لِلَذَّة باقِيَة[298]; با سعادت ترين مردم، كسى است كه لذت فانى را به خاطر لذت جهان آخرت ترك بگويد.»
و نيز فرمود: «مِنْ كَمالِ الْسَّعادَةِ الْسَّعْى في صلاحِ الجمهور[299]; از كمال سعادت، تلاش در اصلاح امور جامعه و مردم است.»
«أسْعَدُ النّاسِ الْعاقِلُ...[300]; سعادتمندترين مردم، انسان عاقل است.»
«أسْعَدُ النّاسِ الْعاقِلُ الْمُؤمِنُ...[301]; فرد عاقل و مؤمن، سعادتمندترين مردم است.»
«مِنَ الْسَعادَةِ التَوْفيقُ لِصالِحِ الأعْمالِ[302]; از سعادت، توفيق داشتن براى انجام عمل شايسته مى باشد.»
* سعادت و فطرت
آيا سعادت لازمه ساختمان وجودى انسان است؟ يا اين كه انسان پس از رسيدن به رشد عقلى با تجزيه و تحليل در قوا و استعدادهاى نفس متوجه مى شود كه خواهان سعادت است؟
معناى عقلى بودن سعادت اينست كه انسان به طور بديهى نمى يابد كه طالب سعادت است، بلكه بر اساس تحليلهاى عقلى، آن را پذيرفته و سپس متوجه مى گردد كه خواهان سعادت است و اگر قوّه عاقله او رشد نكند و به درك اين مطلب نايل نشود، هرگز موفق نخواهد شد. و هرگز طالب سعادت نخواهد بود.