- انسان شناسى
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
- 31
- 32
- 33
- 34
- 35
- 36
- 37
- 38
- 39
- 40
- 41
- 42
- 43
- 44
- 45
- 46
- 47
- 48
- 49
- 50
- 51
- 52
- 53
- 54
- 55
- 56
- 57
- 58
- 59
- 60
- 61
- 62
- 63
- 64
- 65
- 66
- 67
- 68
- 69
- 70
- 71
- 72
- 73
- 74
- 75
- 76
- 77
- 78
- 79
- 80
- 81
- 82
- 83
- 84
- 85
- 86
- 87
- 88
- 89
- 90
- 91
- 92
- 93
- 94
- 95
- 96
- 97
- 98
- 99
- 100
- 101
- 102
- 103
- 104
- 105
- 106
- 107
- 108
- 109
- 110
- 111
- 112
- 113
- 114
- 115
- 116
- 117
- 118
- 119
- 120
- 121
- 122
- 123
- 124
- 125
- 126
- 127
- 128
- 129
- 130
- 131
- 132
- 133
- 134
- 135
- 136
- 137
- 138
- 139
- 140
- 141
- 142
- 143
- 144
- 145
- 146
- 147
- 148
- 149
- 150
- 151
- 152
- 153
- 154
- 155
- 156
- 157
- 158
- 159
- 160
- 161
- 162
- 163
- 164
- 165
- 166
- 167
- 168
- 169
- 170
- 171
- 172
- 173
- 174
- 175
- 176
- 177
- 178
- 179
- 180
- 181
- 182
- 183
- 184
- همه صفحات
«إلهى بِك هامَتِ الْقُلوُبُ الْوالِهَةُ وَ عَلى مَعْرِفَتُكَ جُمِعَتِ الْعُقُولُ الْمُتَبايِنَةُ فَلا تَطْمَئنُّ الْقُلُوبُ إلاّ بِذِكْراكَ وَ لا تَسْكُنُ النُّفُوسُ اِلاّ عِنْدَ رُؤْياكَ...;
خدايم! دلها، شيفته و باخته تو شدند; عقلهاى مختلف بر معرفت تو اتفاق كردند; دلها جز به ياد تو مطمئن و آرام نگردند و نَفْسْها جز به رؤيت و يقين به تو آرامش نيابند.»
هستى هر پديده اى در ديدگاه عاشق، شعاعى از ظهور جمال خدا بوده و آن را طريق رسيدن به صاحب شعاع قرار مى دهد.
طلب كردن جمال و زيبايى معشوق به اين است كه عاشق در تمام ابعاد، رنگ معشوق را پيدا كند و آن به اينست كه در انديشه و عمل تابع باشد; آنچه را كه مى پسندد بگويد و در رفتار فردى، اجتماعى، سياسى، اقتصادى و فرهنگى آن را پياده كند. و آنچه را كه او نمى پسندد، ترك بگويد.
آنچه عاشق را به پرستش خالص محبوبش مى كشاند، خوف از عدم وصال است. ترس از اين دارد كه نكند، در انديشه و رفتار، مورد رضايت او قرار نگيرد و مى ترسد كه نه فقط مسير را دورتر و حركت را كندتر نمايد، بلكه احياناً ايجاد وقفه و سكون نمايد. لذا در تمام حالات، مراقب گفته ها، اعمال و... خود است; خود را قربانى هر انديشه و عقيده و عملى نمى كند. اينها را از منبعى مى گيرد كه مطمئن است در آنها اشتباه و خطا راه ندارد، زيرا رضايت محبوب در چيزى است كه او مى خواهد و علم به خواسته او يا از طريق وحى است، و يا الهام، و يا شناخت معارف دين از طريق مورد اعتماد.
اگر عاشق، كسى باشد كه راه وحى و الهام به روى او بسته است، به شناخت معارف از منبع مطمئن آن تمسّك مى جويد. پيامبران و رسولان الهى(عليهم السلام) اين والهان كوى حق، از طريق وحى بلاواسطه، و ائمه معصومين(عليهم السلام) با واسطه رسول خدا(صلى الله عليه وآله وسلم) و يا از طريق الهام، و ديگر انسانها با گرفتن معارف و تكاليف دينى از آ نها، رضايت محبوب را در بعد انديشه و عمل به دست مى آورند. در ديدگاه فرهنگ و مذهب ما، منبع مورد اعتماد، امامان معصوم(عليهم السلام) هستند.