و نيز مى فرمايد: «گروهى از ياران موثق به من خبر دادند كه صاحب الامر(عليه السلام) را در بيدارى ديدند و از او معجزات متعددى مشاهده كردند، و آن گرامى پاره اى از امور پنهانى و غيبى را به آنان خبر داد، و برايشان دعا فرمود و مستجاب گرديد، و آنان را از خطرها نجات بخشيد، كه عبارات از شرح و تفصيل آنها ناتوان است و همه آنها از روشن ترين معجزات محسوب مى شود».[154]
و نيز مى نويسد: «من خود نيز معجزاتى از حضرت مهدى(عليه السلام) در عالم خواب ديده ام».[155] و بعد به نقل آنها پرداخته است.
* * *
تعيين وقت ظهور
چنانكه گفتيم: پس از وفات جناب ابوالحسن سمرى، چهارمين نائب خاص امام زمان(عليه السلام) دوره غيبت كبرى آغاز شد و تا هم اكنون ادامه دارد. ظهور و قيام امام(عليه السلام) در پايان اين دوره به فرمان خداى متعال خواهد بود; پيشوايان معصوم ما در روايات بسيار تصريح فرموده اند كه براى ظهور تعيين وقت نمى شود، خدا مى داند و ناگهان به فرمان خدا واقع خواهد شد و هر كس تعيين وقت كند دروغگوست.
* «فضيل» از امام باقر(عليه السلام) پرسيد: «آيا براى اين امر وقتى تعيين مى شود؟»
امام سه بار فرمود: «كَذِبَ الْوَقّاتُونَ; تعيين كنندگان وقت دروغگويند».[156]
* «اسحق بن يعقوب» توسط جناب محمد بن عثمان عمرى نامه اى خدمت امام زمان(عليه السلام) فرستاد، و سؤالاتى نمود و امام در فرازى از پاسخ، در مورد وقت ظهور فرمودند:
«وَاَمّا ظُهُورُ الْفَرَجِ فَاِنَّهُ اِلَى اللّهِ تَعالى ذِكْرُهُ وَكَذِبَ الْوَقّاتُونَ; و امّا ظهور فرج به فرمان خداى متعال وابسته است، و تعيين وقت كنندگان دروغگويند».[157]
البته منظور از تعيين وقت، تعيين دقيق وقت ظهور است، و اين گونه تعيين وقت را پيشوايان معصوم(عليهم السلام)به هيچ وجه جايز نشمرده اند و آن را از اسرار الهى دانسته اند; ولى علاماتى را ذكر فرموده اند كه چون آنها واقع شوند نزديك بودن ظهور را نويد مى دهند.