متن کتاب های موسسه در راه حق (آزمایشی)

در این قسمت که به صورت آزمایشی راه اندازی شده متن کتاب های موسسه جهت مطالعه آنلاین مخاطبان گرامی قرار داده می شود.

شما میتوانید از لیست پایین متن تعدادی از کتاب ها را مطالعه فرمایید.

يكى نفى كه نفى او موجب ابطال و انكار اوست، و ديگرى تشبيه چرا كه شباهت داشتن از صفات مخلوقات است كه آشكار است، از اجزايى تركيب و تأليف يافته اند، پس از اثبات صانع و خداى متعال ناگزيريم، به خاطر آنكه مخلوقات نيازمند اويند، و همه مصنوعند و صانع آنان غير از خودشان است و مثل آنان نيست، چرا كه مثل ايشان شبيه به ايشان خواهد بود در تركيب و تأليفى كه در آنان آشكار است و نيز شبيه به ايشان خواهد بود در اين كه قبلا نبودند و بعداً به وجود آمدند، و از خُردى به بزرگى و از سياهى به سپيدى و از نيرومندى به ناتوانى منتقل مى شوند، و در احوال ديگرى كه در مخلوقات موجود است و حاجتى نيست ما آن را بيشتر بيان كنيم.

ـ وقتى خدا را اثبات كنى در واقع براى او حد قائل شده اى!

ـ نه هرگز براى او حدى قائل نشده ام، بلكه فقط بودن او را اثبات مى كنم و بين نفى و اثبات هيچ مرتبه اى نيست.

ـ آيا او هستى دارد؟

ـ آرى، هيچ چيز جز به هستى كه دارد اثبات نمى شود.

ـ آيا او كيفيت و چگونگى هم دارد؟

ـ نه; زيرا كيفيت و چگونگى از جهت صفت است. و به واسطه احاطه بر چيزى مى توان كيفيت و چگونگى او را بيان كرد; ولى در اثبات خداى متعال بايد از دو جهت تعطيل; (نفى كردن و هيچ انگاشتن او) و تشبيه; (او را چون ديگر اشياء پنداشتن) بيرون رفت; زيرا هر كس او را نفى كند انكار او كرده و پروردگارى او را كنار گذاشته و بر بطلان او قائل شده است، و هر كس او را تشبيه به غير او نمايد، او را به صفت مخلوقات و مصنوعات كه سزاوار پروردگارى و خدايى نيستند اثبات كرده است; پس بايد گفت براى او كيفيتى است كه جز او سزاوار آن نيست، و غير او در آن شركت ندارد و هيچ كس بر آن احاطه اى ندارد و هيچ كس جز او نمى داند كه چگونه است.

اشتراک نشریات رایگان

سامانه پاسخگویی