[1]ـ مصباح المتهجد، شيخ طوسى، ص 557.
[2]ـ امام صادق(عليه السلام) درباره «ام عبدالله» فرمود: «از زنهاى با ايمان و پرهيزكار و نيكوكار بود...» تواريخ النبى، والآل تسترى، ص 47.
[3]ـ امالى شيخ صدوق، ص 211، چاپ سنگى.
[4]ـ علل الشرايع شيخ صدوق، ج 1، ص 222، چاپ قم.
[5]ـ ارشاد شيخ مفيد، ص 246، چاپ آخوندى.
[6]ـ ارشاد شيخ مفيد، ص 246، چاپ آخوندى.
[7]ـ مناقب ابن شهرآشوب، ج 3، ص 329، چاپ نجف.
[8]ـ بحارالانوار، ج 46، ص 243; به نقل از خرائج راوندى.
[9]ـ بحارالانوار، ج 46، ص 243، به نقل از خرائج راوندى.
[10]ـ بحارالانوار، ج 46، ص 247، به نقل از خرائج راوندى.
[11]ـ تعقيب: دعاها و ذكرهايى است كه بدون فاصله پس از نماز مى خوانند.
[12]ـ امالى شيخ طوسى، ص 261، چاپ سنگى با اختصار.
[13]ـ ارشاد مفيد، چاپ آخوندى، ص 247.
[14]ـ سوره مائده، آيه 3.
[15]ـ سوره قيامه، آيه 16.
[16]ـ سوره نحل، آيه 89.
[17]ـ سوره يس، آيه 12.
[18]ـ سوره انعام، آيه 38.
[19]ـ دلائل الامامة طبرى شيعى، ص 104ـ106، چاپ دوم نجف; با اختصار و نقل به معنى در پاره اى از جملات.
[20]ـ منهزم : گريخته، شكست خورده. (فرهنگ معين)
[21]ـ سوره بقره، آيه 187.
[22]ـ سوره انعام، آيه 124.
[23]ـ مستفاد از كافى، ج 8، ص 349.
[24]ـ برخى از دانشمندان اين موضوع را به امام سجاد(عليه السلام) نسبت داده اند و برخى ديگر گفته اند امام باقر(عليه السلام)به دستور امام سجاد(عليه السلام)اين پيشنهاد را كرده است; براى اطلاع بيشتر به كتاب العقد المنير، ج 1، مراجعه شود.
[25]ـ قيصر با اين مقدمه مى خواست تعصب عبدالملك را برانگيزد تا براى تصويب كار خلفاى گذشته از منع كاغذ رومى دست بازدارد.
[26]ـ امام باقر(عليه السلام) فرمود: «سه نوع سكه ضرب شود: نوع اول هر درهم يك مثقال و ده درهم آن 10 مثقال، و نوع دوم هر ده درهم 6 مثقال و نوع سوم هر ده درهم 5 مثقال باشد». بدين ترتيب هر سى درهم از سه نوع 21 مثقال مى شد و اين برابر با سكه هاى رومى بود و مسلمانان موظف بودند سى درهم رومى كه 21 مثقال بود بياورند و سى درهم جديد بگيرند.
[27]ـ المحاسن والمساوى بيهقى، ج 2، ص 232ـ236، چاپ مصر ـ حيوة الحيوان دميرى، چاپ سنگى، ص 24; با اختصار و نقل به معنى در پاره اى از جملات.
توجه: در اين داستان خوانديم كه سكه هاى اسلامى در زمان امام باقر(عليه السلام) به صلاح ديد آن بزرگوار ساخته و رايج شده است و اين مطلب با آنچه در برخى از كتابها آمده است در زمان حضرت على(عليه السلام) در بصره به دستور آن حضرت سكه هاى اسلامى زده شده و آن حضرت پايه گذار آن بوده منافاتى ندارد; زيرا منظور اين است كه آغاز سكه زدن در زمان حضرت على(عليه السلام) بوده و تكميل و شيوع آن در زمان امام باقر(عليه السلام)انجام شده است براى اطلاع بيشتر به كتاب غاية التعديل مرحوم سردار كابلى، ص 16، مراجعه شود.
[28]ـ جامع الروات، ج 1، ص 9.
[29]ـ جامع الروات، ج 1، ص 117 و 324ـ325.
[30]ـ الشيعة والحاكمون، ص 128.
[31]ـ سفينة البحار، ج 2، ص 496.
[32]ـ منتهى الآمال، ج 2، ص 7، چاپ 1372 قمرى.
[33]ـ تحفة الاحباب محدث قمى، ص 351ـ جامع الرواة، ج 2، ص 164.
[34]ـ رجال كشى، ص 162، چاپ دانشگاه مشهد.
[35]ـ به كتاب هاى: كافى، ج 1، ص 469 و ج 5، ص 117 و بصائر الدرجات، ص 141 چاپ سنگى و تواريخ النبى والآل تسترى، ص 40 و انوار البهيه محدث قمى، ص 69، چاپ سنگى مراجعه شود.
[36]ـ وسائل الشيعه، چاپ سنگى، ج 2، ص 233.
[37] و [38]ـ وسائل الشيعه، چاپ سنگى، ج 2، ص 6 و 474 .
[39] و [40] و [41] و [42] و [43]ـ همان كتاب، ج 2، صفحات 240 و 229 و 231 و 455 و 469.
[44]ـ فروع كافى، ص 343.
[45]ـ وسائل الشيعه، ج 2، ص 433.
- << قبلی
- بعدی