متن کتاب های موسسه در راه حق (آزمایشی)

در این قسمت که به صورت آزمایشی راه اندازی شده متن کتاب های موسسه جهت مطالعه آنلاین مخاطبان گرامی قرار داده می شود.

شما میتوانید از لیست پایین متن تعدادی از کتاب ها را مطالعه فرمایید.

آيا مى توان گفت: آنچه را كه يك فرد براى خود خير و مصلحت مى داند فضيلت است و آنچه خير و مصلحت فرد را در بر ندارد، رذيلت؟ و همچنين در اجتماع، آيا ابتدا مصالح و مفاسد، مورد نظر و توجّه قرار مى گيرند و آن گاه راجع به فضيلت و رذيلت اجتماعى حكم مى شود؟ يا اينكه ابتدا، اجتماع مورد نظر است و مصالح و مفاسد و حُسن و قُبح در بُعد اجتماعى ملاحظه مى شوند؟ البته در برخى از اجتماعات، خير و مصلحت دنيوى و مادّى ـ آنچنان كه در جوامع غربى و شرقى مشاهده مى شود ـ و در برخى از اجتماعات، خير و مصلحت اخروى و دنيوى مورد توجه است.

پاسخ به سؤال فوق ، نسبت به ديدى كه مى توان از انسان داشت ، متفاوت است. اگر انسان را از حقيقت ثابت برخوردار ندانيم و تمام تحوّلات حاصل در وجودش را تابع عوامل خارجى بدانيم، نتيجه حاصل از چنين ديدى اين خواهد بود كه فضايل و رذايل، تابع شرايط موجود است ،و سخن گفتن از فطرى يا غير فطرى بودن اخلاق، بى اثر و پوچ خواهد بود.

امّا اگر انسان را داراى حقيقت ثابت بدانيم و آنچه در او ظهور فعلى مى يابد عبارت از قوا و استعدادها، غرايز و فطرتهاى نهفته در او باشد ، نتيجه حاصل از اين ديدگاه اين است كه انسان مى تواند برخوردار از ابزار ادراكى اى باشد كه شخص حق و باطل و خوب و بد باشد فضايل و رذايلى كه در پرتو اختيار و اراده ، ظهور فعلى پيدا مى كنند. بر اساس اين بينش ، هرگز عوامل خارجى و اجتماعى، چيزى را در انسان ايجاد نمى كنند ، بلكه احياناً زمينه شكوفايى آنها را فراهم مى آورند. بينش ما درباره انسان اين است كه او از حقيقت مجرّد و ثابتى برخوردار مى باشد كه در جاى خودش به اثبات رسيده است. آن حقيقت ثابت از ديدگاه قرآن ، «روح الهى» است كه در انسان دميده شده است.

«فإذا سَوَّيْتُهُ و نَفَخْتُ فيهِ منْ روحى...»[8] (آن گاه كه او را به خلقت كامل آراستم و از روح خود در او دميدم....) فضايل و رذايل به اين حقيقت ثابت الهام شده است.

اشتراک نشریات رایگان

سامانه پاسخگویی