- اخلاق اسلامى
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
- 31
- 32
- 33
- 34
- 35
- 36
- 37
- 38
- 39
- 40
- 41
- 42
- 43
- 44
- 45
- 46
- 47
- 48
- 49
- 50
- 51
- 52
- 53
- 54
- 55
- 56
- 57
- 58
- 59
- 60
- 61
- 62
- 63
- 64
- 65
- 66
- 67
- 68
- 69
- 70
- 71
- 72
- 73
- 74
- 75
- 76
- 77
- 78
- 79
- 80
- 81
- 82
- 83
- 84
- 85
- 86
- 87
- 88
- 89
- 90
- 91
- 92
- 93
- 94
- 95
- 96
- 97
- 98
- 99
- 100
- 101
- 102
- 103
- 104
- 105
- 106
- 107
- 108
- 109
- 110
- 111
- 112
- 113
- 114
- 115
- 116
- 117
- 118
- 119
- 120
- 121
- 122
- 123
- 124
- 125
- 126
- 127
- 128
- 129
- 130
- 131
- 132
- 133
- 134
- 135
- 136
- 137
- 138
- 139
- 140
- 141
- 142
- 143
- 144
- 145
- 146
- 147
- 148
- 149
- 150
- 151
- 152
- 153
- 154
- 155
- 156
- 157
- 158
- 159
- 160
- 161
- 162
- 163
- 164
- 165
- 166
- 167
- 168
- 169
- 170
- 171
- 172
- 173
- 174
- 175
- 176
- 177
- 178
- 179
- 180
- 181
- 182
- 183
- 184
- 185
- 186
- 187
- 188
- 189
- 190
- 191
- 192
- همه صفحات
اثر مهم اين شناخت، در نظر دقيق اينست كه شرط لازم جهت عرفانِ بعد از عمل است و زمينه را جهت «يافتن» فراهم مى كند. يافتن كه نتيجه عمل بر اساس معرفت كسبى و حصولى است. اين ظاهر دين و شريعت بوده و ما مأمور به همين ظواهر هستيم و چنانچه آنها را خوب انجام دهيم، مورد توجه و عنايت خداوند متعال در دنيا و آخرت واقع خواهيم شد.
رسول گرامى اسلام(صلى الله عليه وآله وسلم) فرمود: «مَن عرفَ الّلة و عظَّمَهُ منعَ فاهَ منَ الكلامِ وَبَطْنَهُ مِنَ الطَّعامِ وَ عَفى نَفْسَهُ بالصِّيامِ وَالْقِيامِ»[42] كسى كه خدا را بشناسد و او را بزرگ شمارد، دهانش را از كلام (لغو و زياد) و شكمش را از طعام (حرام و زيادى) باز دارد و نفسش را به سبب روزه و قيام; به عبادت خدا به رنج و زحمت اندازد.
«يَنْبَغى لِمَنْ عَرَفَ اللهَ أنْ يَرْغِبَ فيما لَدَيْهِ»[43]; براى كسى كه خدا را بشناسد سزاوار است كه به آنچه در نزد خداست رغبت داشته باشد.
اما شناخت بعد از عمل، شناختى است كه ثمره عمل است. رابطه تصورى و عقلى، قابليتى در برخى اشخاص متعبّد و تسليم حق به وجود مى آورد كه خداوند به او معرفتى مى بخشد كه شهودى است. اگر در شناخت قبل از عمل، عالم به جمال و كمال حق بود، در اين معرفت، شاهد جمال و كمال حق است. در اين جا ديگر رابطه علمى وتصورى و عقلى نيست; بلكه رابطه شهودى و حضورى بوده و انگيزه انسان، شهود جمال و كمال است. اين قوى ترين رابطه است، زيرا بر پايه انگيزه قوى و معرفت شديد استوار است. در اين شناخت، ايمان قلبى كامل و اخلاص تحقق مى يابند و رابطه عالى روح انسانى با خداى متعال برقرار مى شود.
انسان در پرتو اين عرفان مى يابد كه خدا، دين، پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) و ائمه(عليهم السلام) حق هستند.