متن کتاب های موسسه در راه حق (آزمایشی)

در این قسمت که به صورت آزمایشی راه اندازی شده متن کتاب های موسسه جهت مطالعه آنلاین مخاطبان گرامی قرار داده می شود.

شما میتوانید از لیست پایین متن تعدادی از کتاب ها را مطالعه فرمایید.

در برخى از روايات آمده كه اندازه قناعت در هر شخصى به قدر عفّت اوست و عفت به معناى ترك خواهشهاى نفسانى در هر چيزى است.[300] عفّت، در هر درجه اى كه باشد، قناعت هم در همان درجه است. اميرالمؤمنين(عليه السلام)فرمود: «على قَدْرِ الْعِفَّةِ تَكُونُ الْقَنـاعَةُ[301]» ; قناعت، به قدر و اندازه عفت و ترك خواهشهاى نفس است.

«مَن قَنَعَتْ نَفْسُهُ أعانَتْهُ على النّزاهَةِ وَالْعَفـافِ»[302] ; كسى كه نفسش قانع باشد، او را در نيل به پاكى و عفت و پارسايى يارى كند.

«مَن قَنِعَ كُفِىَ مَذَلَّةَ الطَّلَبِ»[303] ; كسى كه قانع شود، از خوارى خواهش و طلب بى نياز شود.

وَ شَكـاسَةِ الْخُلْقِ

كلمه «شكاسة» از «شكس» به معناى صعب و دشوار است. و در اين جا منظور از صعب و دشوارى خُلق، بداخلاقى و تند خويى است.[304]

خُلُق، به معناى صفت حاصل در نفس است خواه مثبت باشد يا منفى; ولى خُلُق در بيان حضرت، مضاف اليه «شكاسة» هست كه در بر دارنده صفت منفى است.

خدايا از صفت زشت (تندخويى) به تو پناه مى برم.

حضرت على(عليه السلام) فرمود: «سُوء الخُلُقِ شَرُّ قَرين»[305] ; زشتخويى بدترين همنشين و يار ]  انسان  [است.

در مقابل، حُسن خلق، بهترين همنشين است; «حُسنُ الخُلُقِ خَيرُ قَرين»[306].

اشتراک نشریات رایگان

سامانه پاسخگویی