متن کتاب های موسسه در راه حق (آزمایشی)

در این قسمت که به صورت آزمایشی راه اندازی شده متن کتاب های موسسه جهت مطالعه آنلاین مخاطبان گرامی قرار داده می شود.

شما میتوانید از لیست پایین متن تعدادی از کتاب ها را مطالعه فرمایید.

اما حرص بر ثروت اندوزى، رياست و مقامات اعتبارى جهت شهرت و دنياى بهتر مذموم است. زيرا بعد منفى پيدا كرده و تحت عنوان «قبح» قرار مى گيرد.

از اميرالمؤمنين(عليه السلام) سؤال شد: كدام ذلّت بدتر است؟ فرمود: «ألْحِرْصُ عَلَى الْدُّنْيـا[284]» ; حرص و آزمندى بر دنيا.

اين گونه حرص، نشانه شقاوت است.

نيز فرمود: «ألْحِرْصُ عَلامَةُ الاْشْقِيـاءِ[285]» ; حرص نشانه افراد شقى است.

شقى كسى است كه از كاروان رشد و تكامل باز مانده است; اگر بخواهيم نشانه اى از او داشته باشيم، آن نشانه حرص است. هر فرد حريص به دنيا و شهوات آن، شقى است و هر شقىّ يى دور از رشد وجودى و كمال انسانى است.

وَ سَوْرَةِ الْغَضَبِ

«سورة» به معناى حدّت و شدّت، و «غضب» به معناى خشمى است كه بر نفس عارض مى شود، و ضدّ رحمت است. مرحوم مجلسى(رحمه الله) در اين مورد مى فرمايد:

«انسان در به كارگيرى اين قوه و ظهور فعلى آن از سه حالت خارج نيست: يا حالت تفريط دارد يا افراط و يا اعتدال.

امّا تفريط در قوّه غضب، به ضعف كشاندن آن است، به گونه اى كه در جايى كه از نظر عقل و شرع پسنديده است، به كار گرفته نمى شود، مانند دفع ضرر از خود، جهاد در راه خدا و اقامه حدود به نحوى كه مورد رضايت دين است و...

اشتراک نشریات رایگان

سامانه پاسخگویی