- فضايل اهل بيت (عليهم السلام) از منابع اهل سنت
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
- 31
- 32
- 33
- 34
- 35
- 36
- 37
- 38
- 39
- 40
- 41
- 42
- 43
- 44
- 45
- 46
- 47
- 48
- 49
- 50
- 51
- 52
- 53
- 54
- 55
- 56
- 57
- 58
- 59
- 60
- 61
- 62
- 63
- 64
- 65
- 66
- 67
- 68
- 69
- 70
- 71
- 72
- 73
- 74
- 75
- 76
- 77
- 78
- 79
- 80
- 81
- 82
- 83
- 84
- 85
- 86
- 87
- 88
- 89
- 90
- 91
- 92
- 93
- 94
- 95
- 96
- 97
- 98
- 99
- 100
- 101
- 102
- 103
- 104
- 105
- 106
- 107
- 108
- 109
- 110
- 111
- 112
- 113
- 114
- 115
- 116
- 117
- 118
- 119
- 120
- 121
- 122
- 123
- همه صفحات
ودرحالت سوّم اگربالاتربودن از مردم فقط دريك ياچند رشته از علم وتخصص باشد ودربسيارى ازمسائل مهم مربوط به دين و حيات انسانى ناآگاه باشد، چنين فردى صلاحيت نداردبه عنوان جانشين و منبع مورداعتماد دربيان سنّت رسول خدا(صلى الله عليه وآله وسلم) واحكام سياسى، عبادى، معاملاتى، اخلاقى باشد، وعملش نيزحجّت نيست.
سؤال: قرآن مجيد، ما را امربه مشورت كرده است[5]; و اگر كسى را از طريق شورا و يا آراى عمومى برگزينيم، به حكم قرآن عمل كرده ايم. و بايد از او اطاعت كنيم. خواه عالم باشد يا نباشد; عادل باشد يا نباشد; در سطح مردم باشد يا پايين تر از مردم.
پاسخ: در پاسخ به اين سؤال، به چند مطلب اشاره مى كنيم.
اسلام، مكتبى است جامع كه از جانب خداى حكيم و دانا بر نبى گرامى اش حضرت محمد(صلى الله عليه وآله وسلم) وحى شده است. پس، در اين مكتب:
الف) احكام، بايد درجهت تقويت وبقاى آن باشدنه نفى وزوالش. ب) احكام با هم تضاد نداشته باشند.
ج ) غرض از فرستادن پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) و دين ـ كه هدايت مردم و رساندن آنهابه قرب الهى است ـ حاصل شود.به عبارت ديگر، مردم درپرتو آن دين، به مقام عبوديّت نايل آيند; نه اين كه ازآن مقام خارج شوند.
د) پاسخگوى تمام مسائل فكرى و عملى مردم در همه زمانها و مكانها - تا روز قيامت - باشد.
هـ) محل اعتماد وتكيه گاه مظلومين و عليه ظالمين و ستمگران باشد.
باتوجه به چند نكته فوق، اگرفرد منتخب شورا ويـا آراى عمومـى ـ كه به عنوان مقام امامت و جانشينى برگزيده مى شودـ فردى باشد كه در علم و عمل مورد اعتماد نباشد، آيا نكات فوق تحقق خواهند يافت؟ و مردم هدايت خواهند شد؟ به مشكلات مردم در مسائل، پاسخ داده خواهد شد؟ و آيا تكليف مردم در برابر خداى يكتا معين خواهد گشت؟ و مظلومين به حقوق خودشان دست خواهند يافت؟ وآيا حدود الهى جارى خواهد شد؟ و مردم به مقام عبوديت خداى متعال راه خواهند يافت؟!