- فضايل اهل بيت (عليهم السلام) از منابع اهل سنت
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
- 31
- 32
- 33
- 34
- 35
- 36
- 37
- 38
- 39
- 40
- 41
- 42
- 43
- 44
- 45
- 46
- 47
- 48
- 49
- 50
- 51
- 52
- 53
- 54
- 55
- 56
- 57
- 58
- 59
- 60
- 61
- 62
- 63
- 64
- 65
- 66
- 67
- 68
- 69
- 70
- 71
- 72
- 73
- 74
- 75
- 76
- 77
- 78
- 79
- 80
- 81
- 82
- 83
- 84
- 85
- 86
- 87
- 88
- 89
- 90
- 91
- 92
- 93
- 94
- 95
- 96
- 97
- 98
- 99
- 100
- 101
- 102
- 103
- 104
- 105
- 106
- 107
- 108
- 109
- 110
- 111
- 112
- 113
- 114
- 115
- 116
- 117
- 118
- 119
- 120
- 121
- 122
- 123
- همه صفحات
اين كه اعجاز را از شروط امامت قرار داده اند، بدين معناست كه دليل ظاهر و روشن بر ولايت تكوينى و هر كمال وجودى و عصمت و كامل بودن صفات فضيلت است و شخصى كه چنين خصوصياتى دارد، به لحاظ رابطه خاص با خداى متعال اسوه و الگوى در انديشه و عمل است و وجوب اطاعت از او در همين راستا مى باشد، زيرا مكلّف وظيفه دارد رضايت خالق و رب خويش را به دست آورد. و رضايت او آن گاه به تحقق مى رسد كه علم به خواسته او و علم به امتثال آن حاصل نمايد. و چنين علمى جز از طريق معصوم و انسان كامل حاصل نمى شود. و از آن جا كه عصمت و كمال وجودى و رابطه خاص با خدا، از امور معنوى است و حواس و عقل ـ به طور مستقل ـ از درك مصداق آن ناتوانند، تنها راه براى شناخت مصداق نصّ صريح و وجود اثر آن كمال و رابطه خاص است. كه اين اثر همان اعجاز مى باشد.
امام صادق(عليه السلام) اعجاز را از جمله شروط امامت قرار داده. آن جا كه مى فرمايد: «امام و مقام جانشينى رسول خدا(صلى الله عليه وآله وسلم) بايد داراى ويژگيهاى زير باشند:
1- عصمت
2- نصوص (به واسطه رسول (صلى الله عليه وآله وسلم) بر امامت و ولايت تصريح شده باشد.) چنانكه در مورد دوازده امام(عليهم السلام) بيان شد.
3- عالمترين مردم باشد.
4- پرهيزكارترين مردم باشد.
5- عالمترين آنها به كتاب خدا باشد.
6- صاحب وصيت ظاهرى باشد (ظاهراً سفارش به وصى بودن شده باشد)
7- داراى اعجاز و دليل باشد....[266]»