- فضايل اهل بيت (عليهم السلام) از منابع اهل سنت
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
- 31
- 32
- 33
- 34
- 35
- 36
- 37
- 38
- 39
- 40
- 41
- 42
- 43
- 44
- 45
- 46
- 47
- 48
- 49
- 50
- 51
- 52
- 53
- 54
- 55
- 56
- 57
- 58
- 59
- 60
- 61
- 62
- 63
- 64
- 65
- 66
- 67
- 68
- 69
- 70
- 71
- 72
- 73
- 74
- 75
- 76
- 77
- 78
- 79
- 80
- 81
- 82
- 83
- 84
- 85
- 86
- 87
- 88
- 89
- 90
- 91
- 92
- 93
- 94
- 95
- 96
- 97
- 98
- 99
- 100
- 101
- 102
- 103
- 104
- 105
- 106
- 107
- 108
- 109
- 110
- 111
- 112
- 113
- 114
- 115
- 116
- 117
- 118
- 119
- 120
- 121
- 122
- 123
- همه صفحات
رسول خدا(صلى الله عليه وآله وسلم) فرمود: «يا على! آفريده نشدى مگر اين كه پروردگارت را بپرستى و براى اين كه به واسطه تو معالم و نشانه هاى دين ظاهر شود و به واسطه تو راههاى خراب شده اصلاح شود. و براستى، كسى كه از راه تو منحرف شد گمراه گشته و هرگز به سوى خدا هدايت نمى شود. و اين قول پروردگارم -جل شأنه- است كه: براستى من كسى را كه توبه كند و عمل صالح انجام دهد و آن گاه هدايت شود، مى آمرزم; يعنى، به ولايت تو هدايت شود[212].»
ابن مسعود گفت: رسول خدا(صلى الله عليه وآله وسلم) فرمود: در روز قيامت، على(عليه السلام)به فردوس مى نشيند و فرمود كوهى است مشرف بر بهشت، و فوق آن عرش پروردگار جهانيان است. از دامنه آن كوه نهرهاى بهشت جارى شده و در باغهاى بهشت سرازير مى شود و على (عليه السلام) بر كرسيى از نور نشسته است و در مقابل او نهر تسنيم جريان دارد. كسى از صراط نمى گذرد مگر اين كه سند ولايت على و ولايت اهل بيت على (و امامان بعد از او)(عليهم السلام) را همراه داشته باشد. پس، دوستانش را داخل بهشت و دشمنانش را داخل جهنم مى كند[213].»
رسول خدا(صلى الله عليه وآله وسلم) فرمود: ويل براى ستم كنندگان به اهل بيت من است. عذابشان با منافقين در پايين ترين درك از جهنم است. لحظه اى عذاب از آنها برداشته نمى شود و از عذاب جهنم به آنها مى چشانند. پس واى بر اينها از عذاب دردناك آخرت[214].
روايات مذكور، ظهور در اين مطلب دارند كه راه اطاعت و عبادت خدا، اهل بيت(عليهم السلام) هستند كه واسطه فيض در رسيدن به قرب الهى و بهشت برين هستند. و بدون ولايتشان محروم شدن از بهشت و عدم موفقيت در عبور از صراط حتمى است.
و احاديث ديگرى نيز وارد شده كه به اين مطلب تصريح نموده اند از جمله:
جابربن عبداللّه گفت: رسول خدا(صلى الله عليه وآله وسلم) در خطبه اى فرمود: «كسى كه بغض و دشمنى ما اهل بيت را داشته باشد، روز قيامت يهودى محشور مى شود، هر چند روزه بگيرد و نماز بگذارد...[215]»
در حديث ديگر، از جابر آمده كه حضرت (صلى الله عليه وآله وسلم) فرمود: «هر چند روزه بگيرد و نماز بگذارد و گمان برد كه مسلمان است[216].»
رسول خدا(صلى الله عليه وآله وسلم) فرمود: «...به خدايى كه جانم در دست اوست، هيچ بنده اى عملش براى او مفيد واقع نمى شود; مگر اين كه به حقانيت ما معرفت داشته باشد[217].»