متن کتاب های موسسه در راه حق (آزمایشی)

در این قسمت که به صورت آزمایشی راه اندازی شده متن کتاب های موسسه جهت مطالعه آنلاین مخاطبان گرامی قرار داده می شود.

شما میتوانید از لیست پایین متن تعدادی از کتاب ها را مطالعه فرمایید.

از ابن مسعود روايت شده كه رسول خدا(صلى الله عليه وآله وسلم) فرمود: «دعوت و رهبرى مردم به من و به على(عليه السلام) منتهى شد. هيچ كدام از ما بتى را نپرستيده و سجده نكرده است. به همين جهت، خداوند مرا پيامبر و على(عليه السلام) را وصى قرار داد[45]

اين كه رسول اكرم(صلى الله عليه وآله وسلم) دعوت ابراهيمى را منتهى به خود و علـى(عليه السلام)دانستند گوياى اينست كه شرايط امامت همان گونه كه در من جمع است در ]اميرالمؤمنين [على(عليه السلام) جمع است.

رسول خدا(صلى الله عليه وآله وسلم) ازفضايلى كه شرط امامت است برخوردار ميباشند. فضايلى كه از جمله آنها عصمت وخروج از ظلم وبت پرستى است. وجمله انتهاى دعوت به على واين كه او هرگزبتى را سجده وپرستش نكرده است، اين فضيلت رابراى على(عليه السلام)به عنوان مصداق بارز اهل بيت(عليهم السلام) به اثبات مى رساند.

اهل بيت، هدايت به حق مى كنند

«و ممن خلقنا أمةٌ يهدون بالحق و به يعدلون[46]»; و از كسانى كه آفريديم، گروهى به حق هدايت مى كنند و ]مردم را[ به حق باز مى گردانند (و به حق عدالت مى كنند)

از ابن عباس نقل شده كه گفت: «مراد از امت، امت محمد(صلى الله عليه وآله وسلم)يعنى على بن ابى طالب(عليه السلام) است كه بعد از پيامبر به حق دعوت مى كنند و مردم را به حق بر مى گرداند[47]».

سيد قطب در توصيف امت مى گويد: «اين امت، خود بر حق ثابت است و در هر زمان و فرصتى عامل به حق مى باشد و نگهبان امانت خدا در زمين است[48]»

مسلّم است كه منظور مطلق امت نيست، زيرا تمام امت كه شامل همه مردم مسلمان مى شود، داراى ويژگى فوق كه سيد قطب بيان مى كند نيستند. بايد شخص يا گروهى خاص باشند كه عامل به حق و پاسدار امانت الهى در زمين باشند. و مناسب بود كه سيد قطب مصداق چنين امتى را بيان مى كرد.

اشتراک نشریات رایگان

سامانه پاسخگویی