متن کتاب های موسسه در راه حق (آزمایشی)

در این قسمت که به صورت آزمایشی راه اندازی شده متن کتاب های موسسه جهت مطالعه آنلاین مخاطبان گرامی قرار داده می شود.

شما میتوانید از لیست پایین متن تعدادی از کتاب ها را مطالعه فرمایید.

تكبّر به رحمِ فقير، قطع است

از زشت ترين اقسام قطع رحم آن است كه شخص به واسطه داشتن مال و ثروت و اعتبار دنيوى، اعتنائى به رحم فقير يا بى اعتبار خود نكند و او را رحم خود نداند و بر او تكبر نمايد و اگر رحم غنى و معتبر خود را ببيند احترام كند. اين شخص در حقيقت نسبت به رحم غنى صله رحم نكرده، بلكه به مال و جيفه دنيا اعتنا نموده است، نه به شخص رحم به عنوان رحم زيرا كه از رحم فقير رو برمى گرداند.

حدّ وجوب صله رحم

قدر مسلم از وجوب صله به مقدارى است كه در ترك آن قطع رحم عرفاً صدق نمايد پس هر عملى كه صله رحم بر آن صادق باشد به طورى كه اگر بجا نياورد مى گويند قطع رحم كرده، آن عمل شرعاً واجب است. مثلا هرگاه شخص ثروتمندى رحم فقيرى داشته باشد كه محتاج مخارج ضروريّه مانند نفقه روزانه يا معالجه مرض يا اداء دين شد و از رحم ثروتمند و متمكّن خود مطالبه وجهى براى رفع ضرورت كند، اگر از او مضايقه كرد قطع رحم نموده پس، دادن اين مال به مقدارى كه رفع حاجتش گردد، صله رحم محسوب مى شود و واجب است.

همچنين هر نوع حاجت ضرورى كه داشته باشد و به رحم خود عرضه بدارد او هم از عهده برآيد و طورى است كه اگر اعتنائى نكند در عرف قاطع رحم شمرده مى شود. اين نوع هم صله واجب است. مگر اينكه انجام حاجتش موجب عسر و حرج باشد يا اينكه حاجتش غير مشروع باشد يا اينكه در راه انجام حاجتش در معصيت واقع شود كه در اين مورد هم واجب نخواهد بود مثل اينكه رحم شخص از سفر آمده و اگر از او ديدن نكند در عرف قطع رحم است. ليكن اگر صله كند و به خانه اش رود گرفتار معصيت مى گردد، شكى نيست كه اين قسم صله واجب نيست.

ميزان وصل و قطع رحم عرف است

در هر موردى كه شك دارد آيا اين مقدار از صله واجب است يا نه به عرف رجوع نمايد اگر عرف ترك آن را قطع رحم دانستند واجب خواهد بود و گاه مى شود كه ترك سلام يا ترك كمى احسان يا برنياوردن حاجت مختصرى يا ترك ديدارى در عرف قطع رحم شمرده مى شود.

اشتراک نشریات رایگان

سامانه پاسخگویی