متن کتاب های موسسه در راه حق (آزمایشی)

در این قسمت که به صورت آزمایشی راه اندازی شده متن کتاب های موسسه جهت مطالعه آنلاین مخاطبان گرامی قرار داده می شود.

شما میتوانید از لیست پایین متن تعدادی از کتاب ها را مطالعه فرمایید.

از ديرباز، حرم آن پيامبر الهى زيارتگاه عاشقان و عالمان و فاضلان بوده است. آبى در نزديكى آن جريان دارد كه به آب «چكّه بار» معروف است و بسيارى از بيماران، با نوشيدن آن شفا يافته اند. مى گويند: اين آب، بر اثر برخورد عصاى اشموئيل ظاهر گشته است.

اين مرقد را اداره اوقاف و امور خيريه شهرستان ساوه سرپرستى مى كند.

حضرت حَيَقوق

در احاديث و كتب اسلامى نام آن بزرگوار به صورت حَيَقُوقْ ـ به فتح «ح» و «ى» ـ اما در عهد عتيق، حَبَقُوق، به فتح «ح» و «ب» ضبط شده است. حبقوق در زبان عبرى، يعنى كسى كه در آغوش كشيد.[17]

تويسركان شهرى در يكى از دره هاى خوش آب و هواى كوه الوند، با قدمتى بسيار، پذيراى يكى از انبياى الهى شده است. حيقوق نبى يكى از پيامبران بنى اسرائيل و نگهبان معبد سليمان در اورشليم بوده و نامش در عهد عتيق آمده است. وى به هنگام حمله بُخْتُنَصّر و بابليان، با حضرت دانيال و عده اى ديگر به اسارت درآمد و سالهاى درازى در زندان بابل به سر برد. پس از فتح بابل به دست كوروش هخامنشى و آزادى زندانيان، به ايران آمد و در اكباتان (يا همدان) مسكن گزيد و پس از مرگ، در تويسركان مدفون شد. وى بعثت خاتم الانبياء(صلى الله عليه وآله وسلم) را بشارت داده است.[18]

صاحب كتاب قاموس مقدس او را يكى از دوازده پيغمبر غير اولوالعزم مـى داند. وى در حدود دو هزار و ششصد سال قبل مى زيسته كه با پادشاهى يهوياقيم و صدقيا، پادشاهان يهود در منطقه اورشليم، همزمان بوده است.[19]

وقتى امام رضا(عليه السلام)، به هنگام بحث و احتجاج با علماى دينهاى مختلف نزد مأمون، با رَأْسُ الْجالوت، رئيس عالمان يهودى، بحث مى كند از حيقوق نام مى برد.[20] در دعاى اُمّ داوود نيز، از حضرت حيقوق نام برده شده است.[21]

بيشتر مردم تويسركان در مورد شخصيت صاحب اين مقبره، اطلاعات كافى نداشتند ; ولى بر اثر ارشاد و تذكّر روحانيان، بخصوص مرحوم آية الله خالصى زاده بدان توجه كردند و از آن تاريخ به بعد، احترام شايسته اى از آن به عمل آوردند و در چند سال اخير، به مرمت و بازسازى و توسعه محوطه آن پرداختند و ضريحى روى قبر نصب كردند. آرامگاه تا چند سال پيش فاقد محوطه بود و حد و مرز مشخصى نداشت و زمين اطراف بقعه با وضع يكنواخت، به اراضى زراعى اطراف متصل بود; ولى در سال 1369 بر اثر كاوش باستان شناسان سازمان ميراث فرهنگى كشور، محوطه اصلى آرامگاه به صورت قلعه اى باستانى كشف شد.[22]

اشتراک نشریات رایگان

سامانه پاسخگویی