.146 يا اَباذَرٍّ: يَكُونُ فى اخِرِ الزَّمانِ قَوْمٌ يَلْبَسُونَ الصُّوفَ فى صَيْفِهِمْ وَ شِتائِهِمْ وَ يَرَوْنَ أَنَّ لَهُمُ الفَضْلَ بِذلِكَ عَلى غَيْرِهِمْ، اُولئِكَ تَلْعَنُهُمْ مَلائِكَةُ السَّمواتِ وَالاَْرْضِ.
اى ابوذر: گروهى در آخر الزّمان پديد آيند كه در تابستان شان و زمستان شان لباس پشم مى پوشند و گمان مى برند كه با اين لباس پشم پوشى بر ديگران براى آنان (فضلى مى باشد و) فزونى يافته اند (ظاهراً مراد فرقه صوفيه هستند) آنهايند كه ملائكه آسمانها و زمين بر آنان لعنت مى كنند.
.147 يا اَباذَرٍّ: اَلا اُخْبِرُكَ بِاَهْلِ الْجَنَّةِ؟
قُلْتُ: بَلى يا رَسُولَ اللّهِ.
قالَ: كُلُّ اَشْعَث اَغْبَر ذى طِمْرَيْنِ لا يُؤبَهُ بِه لَوْ اَقْسَمَ عَلَىَ اللّهِ لاََبَرَّهُ.
اى ابوذر: مى خواهى تو را به اهل بهشت خبر دهم؟
عرض كردم: بلى يا رسول اللّه(صلى الله عليه وآله وسلم).
فرمود: هر ژوليده موى گردآلود كه دو جامه كهنه پوشيده باشد و اعتنا و توجهى به او نباشد (يعنى مردم او را خوار و بى مقدار شمارند، (مؤمن فقيرى كه بعلت فقر لباس فاخر به تن نداشته و وضع ظاهريش با انسانهاى مرفه سازگارى نداشته باشد، و بدين علت مردم به او اعتنايى نمى كنند و او هم باكى به عدم اعتنا مردم ندارد پس اهل بهشت است) اگر خدا را سوگند دهد البته خداوند قسم و دعاى او را قبول فرمايد و (خواسته او را ردّ نكند).
* * *
خداوند متعال را شكر مى نمايم كه اين بنده ناچيز خود را توفيق كرامت فرمود تا در مورد اين حديث شريف و معتبر در حدّ امكان از حيث لفظ و معنا تحقيق نمودم و با وقتى و دقّتى نه چندان كم در تصحيح و تكميل ترجمه و تطبيق متن با مدارك اوّليه كوشش نمودم و با اين حال ادعا ندارم كه هيچ خطا و اشتباهى ندارد زيرا كه بيش از يك بشر ناقص نيستم.
العبد خيرالله سليم زاده