چنانچه در حديث نبوى(صلى الله عليه وآله وسلم) است كه فرمودند: آيا مى دانيد كه غيبت چه چيز است؟
عرض كردند: يا رَسُولَ اللّهِ! خدا و رسول او(صلى الله عليه وآله وسلم)داناترند.
فرمودند: آن است كه ياد كنى برادر خود را به چيزى كه او را ناخوش آيد.
شخصى عرض كرد: اگر آن صفت با او باشد باز بد است؟
فرمودند: اگر باشد غيبت است و اگر نه بهتان است.[41]
و فرقى نيست در ميان غيبت به كنايه يا تصريح، بلكه بسا باشد كه كنايه بدتر باشد، و غيبت شنونده هم در حكم غيبت كننده است.
بدان كه غيبت «اعظم مهلكات» است و به اجماع جميع امّت و صريح كتاب و سنّت حرمت آن ثابت است.
از احاديث بسيار مستفاد مى شود كه غيبت بدتر است از زنا.[42]
و مى خورد حسنات را چنانچه مى خورد آتش هيزم را.[43]
و حق تعالى چهل شبانه روز، نماز و روزه غيبت كننده را قبول نمى فرمايد[44] و احاديث در مذمّت اين صفت خبيثه بسيار است.