متن کتاب های موسسه در راه حق (آزمایشی)

در این قسمت که به صورت آزمایشی راه اندازی شده متن کتاب های موسسه جهت مطالعه آنلاین مخاطبان گرامی قرار داده می شود.

شما میتوانید از لیست پایین متن تعدادی از کتاب ها را مطالعه فرمایید.

* دوست داشتن غير خود

در نفس انسان حبّ به غير نيز نهاده شده است. «غير» شامل هر چيزى كه خارج از ذات انسان است مى شود. و واسطه در اين حبّ، ادراك غير است، زيرا به چيزى كه آگاهى نداريم حبّ و بغض به آن تعلق نمى گيرد.

دوست داشتن غير، از جمله نعمتهاى بزرگى است كه خداوند متعال در انسان قرار داده است. اگر مادرى فرزندش را دوست نمى داشت، كودك در بقاى حياتش دچار مشكل مى شد. اگر محبّت غير در نهادمان نبود آيا هرگز مايل به دوستى با ديگران بوديم؟ آيا به اجتماع و ديگران علاقمند مى شديم و به آنها خدمت مى كرديم؟ آيا علاقه به جمال و زيبايى، طبيعت، هنر و دين و... پيدا مى كرديم؟ آيا از جهان و خدا بهره مى برديم؟

شكى نيست كه اگر غريزه محبّت به غير در ما نبود، از بسيارى لذايذ، كمالات و... محروم مى مانديم، بلكه خود در جا مى زديم و حركتى از خود به غير نداشتيم، و فطرت و غرايز و فضايل كامل در نفسمان در حدّ استعداد مى ماند.

پس، سپاس خدايى را كه اين نعمت عظما را در وجودمان قرار داد تا به واسطه آن بتوانيم انشاءاللّه به كمالات، سعادت و لذتهاى بسيار نايل شويم.

امّا شكر حقيقى، استفاده مطلوب از نعمت است; به گونه اى كه محبّ به غير زمينه ساز خروج از نقص به كمال انسانى باشد. و إلاّ حبّ شهوى به غير، در صورتى كه خارج از حدود دين و انسانيت باشد نكوهيده و مذموم است.

ادراك جمال و كمال غير، واسطه در حبّ غير است. اگر ادراك، به كمال و جمال مطلق تعلق گرفت، آن غير، محبوب حقيقى و ذاتى انسان خواهد بود. و اگر ادراك به حسن و كمال محدود تعلق گرفت موضوع حبّ ذاتى و استقلالى قرار نخواهد گرفت، زيرا چنين قابليتى در آن نبوده و محبوب حقيقى و ذاتى نمى تواند باشد. كمال و جمال محدود شعاع و پرتوى از كمال و جمال نامحدود است. پس، ابتداى حبّ بايد به مطلق تعلق گيرد و سپس به غير مطلق. حبّ جاويد و پايدار حبّى است كه به حبّ مطلق منتهى شود و الاّ فانى و هيچ خواهد بود.

اشتراک نشریات رایگان

سامانه پاسخگویی