- انسان شناسى
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
- 31
- 32
- 33
- 34
- 35
- 36
- 37
- 38
- 39
- 40
- 41
- 42
- 43
- 44
- 45
- 46
- 47
- 48
- 49
- 50
- 51
- 52
- 53
- 54
- 55
- 56
- 57
- 58
- 59
- 60
- 61
- 62
- 63
- 64
- 65
- 66
- 67
- 68
- 69
- 70
- 71
- 72
- 73
- 74
- 75
- 76
- 77
- 78
- 79
- 80
- 81
- 82
- 83
- 84
- 85
- 86
- 87
- 88
- 89
- 90
- 91
- 92
- 93
- 94
- 95
- 96
- 97
- 98
- 99
- 100
- 101
- 102
- 103
- 104
- 105
- 106
- 107
- 108
- 109
- 110
- 111
- 112
- 113
- 114
- 115
- 116
- 117
- 118
- 119
- 120
- 121
- 122
- 123
- 124
- 125
- 126
- 127
- 128
- 129
- 130
- 131
- 132
- 133
- 134
- 135
- 136
- 137
- 138
- 139
- 140
- 141
- 142
- 143
- 144
- 145
- 146
- 147
- 148
- 149
- 150
- 151
- 152
- 153
- 154
- 155
- 156
- 157
- 158
- 159
- 160
- 161
- 162
- 163
- 164
- 165
- 166
- 167
- 168
- 169
- 170
- 171
- 172
- 173
- 174
- 175
- 176
- 177
- 178
- 179
- 180
- 181
- 182
- 183
- 184
- همه صفحات
از على(عليه السلام) نقل است كه فرمود: «لا خَيْرَ فى لَذّة تُوجِبُ نَدَماً وَ شَهْوَة تُعَقِّبُ ألَماً;
در لذّتى كه پشيمانى آورد و در شهوتى كه درد (روحى و عاقبت بد) در پى داشته باشد، خيرى نيست.»
* لذت در مرتبه انسانى
مرتبه انسانى، همان روح دميده شده از جانب خداست. آن حقيقتى كه پس از دميده شدن، فرشتگان، مأمور به سجده در برابر آن شدند[114]. و به نيروى شنوايى، بينايى و قلب مجهز گرديد[115].
نيروهاى سه گانه، نيروهايى در مرتبه حيوانى نيستند; بلكه قوايى هستند در بعد انسانى. همان گونه كه بعد حيوانى به چشم و گوش و قلب مناسب خود، مجهّز شده، بعد انسانى نيز قواى مناسب خود را دارا مى باشد.
اين مرتبه، توجّه اش به حق بوده، به حسن و قبح مسائل توجّه دارد. و در جستجوى كسب شخصيت الهى و معنوى است. رشد اين مرتبه در گرو اينست كه شنيدن و ديدن و قلبى كه در وجود انسان نهاده شده، به ظهور فعلى برسند تا با گوش انسانى نداى عقل و دين را بشنود; با چشم، به هستى بنگرد و قلب، جريانات زندگى را تجزيه و تحليل نمايد و به واقعيّت ايمان بياورد.
با توجّه به خصوصيّات و حقيقت بعد انسانى، لذّات انسانى و معنوى به جهت تعلق به مرتبه عالى وجود نفس، از شدّت و قوّت بالاترى نسبت به لذّات حيوانى برخوردار است.
حصول لذّت در مرتبه انسانى نفس، درك و نيل به خير و كمال آن است. آن گاه كه انسان به رشد وجودى نايل شود و يا به آنچه كه زمينه رشد را فراهم مى كند برسد، لذّات انسانى حاصل مى شود. نفس به خير و كمالى كه نايل مى گردد، آگاهى حضورى دارد. همين آگاهى كيفيّتى در نفس پديد مى آورد كه از آن به «لذّت» تعبير مى كنيم.