متن کتاب های موسسه در راه حق (آزمایشی)

در این قسمت که به صورت آزمایشی راه اندازی شده متن کتاب های موسسه جهت مطالعه آنلاین مخاطبان گرامی قرار داده می شود.

شما میتوانید از لیست پایین متن تعدادی از کتاب ها را مطالعه فرمایید.

در غلبه خواسته هاى حيوانى، مصداق زيبايى، چيزهايى است كه در جهت ارضاى آنها باشد. برعكس، در غلبه خواسته هاى انسانى، مصداق زيبايى همان چيزى است كه در جهت برآوردن آن خواسته هاست و نفس، آنها را زيبا مى بيند.

مرحله انسانى ـ كه عالى ترين مرتبه وجودى نفس است ـ تقدّم رتبى و شرفى بر مرتبه حيوانى نفس دارد. لذا انسان بايد معيار در زيبايى را خواسته هاى انسانى قرار دهد و در مرحله تزاحم، به معيار انسانىِ زيبايى توجّه كند. در مرحله انسانى هم بايد به عالى ترين خواسته نظر كنيم و بنگريم كه عالى ترين خواسته انسانى كدام است. معيار حقيقى زيبايى در عالى ترين خواسته انسانى نهفته است.

اگر به عمق وجود خود بنگريم، خواهيم يافت كه ما طالب رشد وجودى هستيم; به طور فطرى از نقص رنج مى بريم. نقص، نداشتن است و كمال، داشتن; وجود ناقص فاقد بسيارى از كمال ها است. فطرتى كه از نقص رنج مى برد، از داشتن رشد وجودى و ظرفيّت بيشتر وجودى لذّت مى برد. خلاصه اين كه معيار زيبايى، وجود و رشد وجودى است كه نتيجه آن، لذّت معنوى و روحانى نفس است; چنانكه معيار زشتى، نقص است كه نتيجه آن رنج و درد روح انسانى است.

بنابراين، لذّت، محبّت، زيبايى ظاهرى، مطلوب بودن يك شىء، و هنر، معيار زيبايى نيستند; بلكه جهات معنوى و انسانىِ لذّت، محبّت، هنر، مطلوب بودن يك شىء و حسن باطنى نتيجه و اثر رشد وجودى است. به عنوان قاعده كلّى مى گوييم: آنچه در جهت وجود و رشد وجودى باشد از ديد عقل و شرع زيبا، و آنچه در نقص آن قرار گيرد زشت است.

* زيباگرايى حسّى

انسان به عنوان موجودى در طبيعت، از بعد احساسگرايى برخوردار است و ادراكات او بايد از اين مسير عبور كند تا به فهم و دركى بالاتر برسد. با توجّه به اين واقعيت است كه قرآن مجيد انسان را از طريق تفكّر در آيات آفاقى و طبيعت مادّى به سوى خالق و ربّ آنها هدايت مى كند;

اشتراک نشریات رایگان

سامانه پاسخگویی