متن کتاب های موسسه در راه حق (آزمایشی)

در این قسمت که به صورت آزمایشی راه اندازی شده متن کتاب های موسسه جهت مطالعه آنلاین مخاطبان گرامی قرار داده می شود.

شما میتوانید از لیست پایین متن تعدادی از کتاب ها را مطالعه فرمایید.

آن گاه كه فطرت زيباگرايى با فطرت خداپرستى پيوند خورَد، رنگ توحيدى و الهى خواهد گرفت و در مشاهده هر زيبايى، جلوه و زيبايى حق را نظاره خواهد كرد;

«إنّ اللّه جميلٌ يُحبُّ الْجَمالَ...[71]; خدا زيباست و زيبايى را دوست مى دارد.»

مبدأ هر زيبايى در جهان هستى، آن زيباى مطلق است كه زيبايى اش ذات اوست; همان گونه كه وجود هر موجودى از خداست، زيبايى او نيز از خداست. بنابراين، فطرت زيباگرايى بايد گرايش به زيبايى مطلق را اصل، و توجه و ميل به زيبايى هاى موجود در پديده ها را وسيله اى جهت رسيدن به اصل قرار دهد. لذا توجّه و ميل به زيبايى در موجودات بايد در حدّى باشد كه انحراف اخلاقى و انسانى به دنبال نداشته باشد.

نگاهى ـ هر چند كوتاه ـ به جوامع امروز (غرب و شرق و پيروان اين دو بلوك) به ما نشان مى دهد كه بُعدِ زيباگرايى انسان در جهت تمايلات شهوانى و حيوانى و نيز در وسايل مبتذلى كه دنياى امروز ـ به خصوص غرب ـ رواج دهنده آن است، قرار گرفته است. به عبارت ديگر، زيبايى و زيباگرايى به انحصار حيوانيّت در آمده و باعث شده زيبايى دين و انسانيّت كم رنگ، بلكه در برخى از جوامع بى رنگ شود; زيرا: «طاعَةُ الشَّهوةِ تُفْسِدُ الدِّينَ[72];

پيروى از خواسته هاى نفسانى و حيوانى، دين را فاسد مى كند.»

عامل مهم در نفى حكمت و مانع رسيدن به حقايقِ هستى، شهوت است.

على(عليه السلام) فرمود: «لا تجتَمِعُ الشَّهوةُ وَالْحكمةُ[73]; شهوت و حكمت با هم جمع نمى شوند.»

در فرهنگ اسلام بر خلاف آنچه در فرهنگ غرب مشاهده مى شود، بعد زيباگرايى، انسان را به سوى يافتن زيبايى مطلق هدايت مى كند.

اشتراک نشریات رایگان

سامانه پاسخگویی