متن کتاب های موسسه در راه حق (آزمایشی)

در این قسمت که به صورت آزمایشی راه اندازی شده متن کتاب های موسسه جهت مطالعه آنلاین مخاطبان گرامی قرار داده می شود.

شما میتوانید از لیست پایین متن تعدادی از کتاب ها را مطالعه فرمایید.

پى در پى آمدن روز و شب، گردش خورشيد و ماه، وجود فصلهاى مختلف، حركت نطفه و رسيدنش به مرحله وجودى كامل و با شعور، حوادث و رويدادها در عالم طبيعت و... به انسان چه ادراكى مى دهند؟

شكى نيست كه مسائل معنوى در دستگاه حسّ و خيال توجيه پذير نيست. مسأله مبدأ و معاد، حق بودن جهان هستى، عبادت و پرستش، مكارم اخلاقى و حسن خلق دينى و... در ظرف ادراك حسّى قرار نمى گيرند و معلوم و محسوس آن ادراك واقع نمى شوند. لذا بهره گيرى معنوى به طور مستقيم از حس غير ممكن است. آنان كه خواسته اند به توسط حس محض به درك صحيح اين گونه مسائل نايل شوند، گمراه شده اند. مى گويند: اگر خدا را با چشم سر ببينيم، ايمان مى آوريم; و اگر عقل و روح را با اين چشم تماشا كنيم و ندايشان را با اين گوش مادّى بشنويم، اعتقاد پيدا مى كينم.

«وَ إذْ قُلْتُمْ يا مُوسى لَنْ نُؤْمِنَ لَكَ حَتّى نَرَىَ اللّهَ جَهْرةً فَأَخَذَتْكُمْ الْصّاعِقَةُ وَ أَنْتُم تَنْظُرُونَ;

هنگامى كه گفتيد: اى موسى! هرگز به تو ايمان نمى آوريم مگر اين كه خدا را آشكارا ببينيم، پس شما را صاعقه (مرگ) گرفت، در حالى كه شما نظر مى كرديد (ناظر آن صاعقه بوديد).»

شناخت حسّى خدا ممكن نيست و چنين خواسته اى چنان پاسخى هم دارد. بهره گيرى معنوى از حسّ و خيال، توسط عقل امكان پذير است; حس ما را به معنويت مى رساند امّا نه با حركت مستقل، بلكه به توسط حركتى ديگر، و آن، حركت عقلى است.

«إنَّ في خَلَقِ الْسَّمواتِ وَ الاَْرْضِ وَ اخْتِلافِ اللَّيْلِ وَ النَّهارِ لاََياتِ لاِوُلي الاْلْبابِ[46];

در آفرينش آسمانها و زمين و اختلاف شب و روز آيات و نشانها است براى صاحبان عقل بر وجود خدا.»

صاحبان عقل مى توانند از ادراك حسّى و خيالى آسمانها و زمين بهره معنوى بگيرند، با مبدأ هستى آشنا شوند و آن گاه حكمت بالغه او را در طبيعت نظاره كنند و او را بخوانند.

اشتراک نشریات رایگان

سامانه پاسخگویی