متن کتاب های موسسه در راه حق (آزمایشی)

در این قسمت که به صورت آزمایشی راه اندازی شده متن کتاب های موسسه جهت مطالعه آنلاین مخاطبان گرامی قرار داده می شود.

شما میتوانید از لیست پایین متن تعدادی از کتاب ها را مطالعه فرمایید.

در ابتداى تولّد، تمام فطرتهاى انسانى در حدّ استعداد و قوّه است، در حالى كه برخى از غرايز حيوانى او ظهور فعلى دارند: (خوردن، خوابيدن، در برابر حوادث عكس العمل نشان دادن و...)

آنچه مورد انتقاد و اعتراض است، نحوه به كارگيرى و ماندن و در جا زدن در احساس و خيال و يا داشتن نظر استقلالى به آنهاست. حدّ عالى ادراكى حيوانات، احساس و احياناً خيال است; لذا ماندن آنها در ادراك حسّى و خيالى لازمه ساختمان وجودى آنهاست. همچنين احساس و خيال در حيوانات، محكوم غريزه و جهت آن از قبل مشخص است.

ديگر اين كه چون جهت بخشيدن به ادراكات اختيارى است، نحوه به كارگيرى آن مورد اعتراض واقع مى شود.

ما به عنوان موجودى عاقل، با شعور و مكلّف وظيفه داريم به ادراكاتمان جهت مثبت بدهيم و از آنها علاوه بر بهره مادّى، بهره معنوى بگيريم. و آنها را، وسيله اى در جهت كمال روح انسانى قرار دهيم.

از علم، تنها بهره مادّى بردن و به آن خشنود بودن، دون شأن انسان است. اعتراض عقل و دين به جوامع امروز و به انسان قرن حاضر اين است كه چرا علوم تجربى در انحصار بعد مادّى انسان ـ فردى و اجتماعى ـ قرار گرفته و از آن استفاده معنوى نمى شود؟! چرا انسان در احساس و خيال مانده و حركتش در احساس خلاصه شده است؟! چرا مسائل انسانى، فرهنگى و اخلاقى و... در دستگاه احساس و خيال توجه مى شوند؟! چرا بايد دين تا جايى مورد توجّه قرار گيرد كه توجيه مادّى آن بر اساس درك حسّى ممكن باشد؟! و چرا بايد احساسگرايى محض بر فرهنگ و اعتقادات بشر حاكم گردد؟! و چرا؟! بهره گيرى معنوى از احساس و خيال.

حواس پنجگانه، پنج نوع درك را به ذهن منتقل مى كنند. و ذهن با حفظ آن ادراكات، قادر است بر مركب تحليل و تفكر نشسته، و در سير ادراكى به منافع قابل توجّهى دست يابد.

آن گاه كه به مشاهده گل مى پردازيم يا لمسش مى كنيم و يا مى بوييم، و يا وقتى صداى چهچه بلبلان و يا شرشر آبشار را مى شنويم و آن گاه كه ذايقه، طعم شيرينى سيب يا هلو و... را مى چشيد و...، تفكر و نظر دقيق در آنها چه مطلبى را به ما مى آموزد؟

اشتراک نشریات رایگان

سامانه پاسخگویی