متن کتاب های موسسه در راه حق (آزمایشی)

در این قسمت که به صورت آزمایشی راه اندازی شده متن کتاب های موسسه جهت مطالعه آنلاین مخاطبان گرامی قرار داده می شود.

شما میتوانید از لیست پایین متن تعدادی از کتاب ها را مطالعه فرمایید.

رسول اكرم(صلى الله عليه وآله وسلم) فرمود: «إنَّما الأعْمالُ بِالنِيّاتِ وَ انَّما لاِمْرِء مانَوى;[45] جز اين نيست كه تمام اعمال به وسيله نيّتها و انگيزه ها امتياز پيدا مى كنند و براى هر شخصى چيزى جز آنچه نيّت مى كند، نيست».

ارزش اخلاقى ادراكات در حيطه اختيار و اراده و انگيزه انسان است. ادراكات، فعل نفس هستند و فعل نفس در مرتبه انسانى آن در حيطه اختيار است.

بعضى افعال، فطرى يا غريزى بوده و از حيطه اختيار نفس خارج است، ولى جهت دادن و نحوه به كارگيرى آنها اختيارى است; از اين حيث داراى ارزش اخلاقى است.

براى توضيح بيشتر مطلب، بهره گيرى اخلاقى از انواع ادراكات را مورد بررسى قرار مى دهيم.

* احساس و خيال

بهره مندى انسان از طبيعت مادّى به وسيله ادراك حسّى و خيالى است. حواسّ پنجگانه به همراه خيال و حافظه آنگاه كه بر مركب انديشه مى نشينند، علوم تجربى را به وجود مى آورند و سبب اين همه اختراعات، اكتشافات و نوآوريها مى شوند. از اهمّ علوم، علم پزشكى است كه با كشف مسائل و موارد آن از طريق تجربه راه مداوا را به روى بشر گشوده و انسان را از بيماريهاى جسمى ـ جز مواردى ـ رهانيده است. بنابراين، نقش عظيم ادراك حسّى و خيالى را در حيات مادّى بشر نمى توان ناديده گرفت.

اگر به زندگى مردم در هر نقطه كره خاكى بنگريم و در رفتارشان با خود، اجتماع و روابط مختلف سياسى، فرهنگى، اقتصادى و... نظر كنيم، و يا آثارى را كه بر جاى مى گذارند ملاحظه كنيم، خواهيم يافت كه محور رفتارى غالب افراد، ادراك حسّى و خيالى است و كمتر كسانى هستند كه حركتى عقلانى داشته باشند.

لازمه جهان طبيعت، عبور انسان از ادراك حسّى و خيالى به ادراك عقلانى است. اين كه غالب زندگيها و روابط بر اساس احساس و خيال است، مورد اعتراض و مذمّت نبوده و نبايد قرار بگيرد، زيرا در ابتدا، بُعد جسمانى و طبيعى، بر بُعد معنوى غالب است.

اشتراک نشریات رایگان

سامانه پاسخگویی