متن کتاب های موسسه در راه حق (آزمایشی)

در این قسمت که به صورت آزمایشی راه اندازی شده متن کتاب های موسسه جهت مطالعه آنلاین مخاطبان گرامی قرار داده می شود.

شما میتوانید از لیست پایین متن تعدادی از کتاب ها را مطالعه فرمایید.

خداوند، عاليترين مرتبه وجودى را داراست و مادّه و جسم نازلترين مرتبه وجودى را; لذا تصوّر و تصديق وجود خدا در مرتبه عالى است و تصوّر و ادراك محسوسات در مرتبه دانى. ارزش عقلى علوم، ذاتى آنهاست. شرايط زمانى، مكانى و اخلاقى تأثيرى در بود يا نبود اين ارزش ندارند; چنانكه نفس اين ارزش رشد انسانى را تضمين نمى كند. پس صرف برخوردار بودن از علوم تجربى يا دين شناسى، ترقّى در انسانيّت نيست; بلكه طبق اين قاعده عقلى كه وجود نازل بايد توسط وجود عالى تدبير شود و تابع آن باشد تا به رشد و كمال برسد و إلاّ موجب انحطاط خواهد بود، مرتبه دانى علم هم بايد به استخدام مرتبه عالى آن درآيد و هر دو مرتبه بايد مقدّمه اى جهت وصول به مرتبه اعلا باشند.

اين قاعده بيانگر سنّتى از سنّتهاى الهى است كه تبديل در آن راه ندارد; هرگز وجود بالاتر به استخدام وجود دانى در نمى آيد، جز اين كه سبب ركود و انحطاط مى شود. علوم تجربى بايد به خدمت علوم عقلى (خداشناسى، معادشناسى، هستى شناسى و...) در آيند و علوم عقلى بايد در خدمت عرفان باشند. اين بايد، بايد اخلاقى نيست، بلكه بايدى است كه قانون هستى به آن حكم مى كند.

* ارزش اخلاقى ادراكات

معيار در ارزش اخلاقى، اراده آگاهانه، اختيار، هدف، نيّت يا انگيزه است; خواه مثبت باشد يا منفى.

در ادراك توحيدى محور مثبت بودن ارزش اخلاقى، خشنودى خداى متعال است. انگيزه الهى به فعل، حسن فاعلى مى بخشد، البته در فعلى انگيزه الهى وجود دارد كه مورد تأكيد دين و عقل باشد. در اين صورت علم داراى حسن فعلى است. بنابراين، فعل قبيح ـ كه مورد تأييد دين و عقل نيست ـ چون حسن فعلى ندارد، متعلق حسن فاعلى قرار نمى گيرد.

سالم ماندن از خاطرات و انديشه هاى سوء و نامطلوب، بسته به خالص كردن نيّت براى خدا در همه امور و اعمال است.

اشتراک نشریات رایگان

سامانه پاسخگویی