متن کتاب های موسسه در راه حق (آزمایشی)

در این قسمت که به صورت آزمایشی راه اندازی شده متن کتاب های موسسه جهت مطالعه آنلاین مخاطبان گرامی قرار داده می شود.

شما میتوانید از لیست پایین متن تعدادی از کتاب ها را مطالعه فرمایید.

و همه اينها توسط انديشه و فكر صورت مى گيرد. اگر چه ممكن است در اين حركت خاص از شناختى به شناخت ديگر منتقل، شويم، ] مثلا: انتقال از شناخت حسّى به خيالى يا عقلى[ و حركت خاصّى را كه در شناخت قبلى داشتيم، در شناخت جديد ادامه دهيم، ولى تفكّر و انديشيدن، شناخت حسّى يا خيالى يا عقلى نيست; بلكه حركت خاصّى در اين گونه شناختهاست.

قرآن مجيد انسان را به اين حركت خاص در نفس تشويق فرموده است; تفكّر در خلقت آسمانها و زمين، تفكر در خود، كه نتيجه آن پى بردن به حقيقت و حق بودن جهان، انسان و هستى، و اثر آن، اعتقاد به مبدأ و معاد است.[44]

سير علمى و ادراكى توسط انديشه انجام مى شود. انديشه به منزله مركبى است كه نفس انسان بر آن نشسته و در وجود خود و در آفاق به گردش مى پردازد تا به حق نايل شود.

انديشه در مثبت و منفى بودن، تابع كيفيت شناخت و صورت علمى در حاسّه، ذهن و عقل است. صورت علمى، اگر انسانى و مثبت باشد، تفكّر در آن و نتيجه آن مثبت خواهد بود; مانند: تفكّر در آيات آفاقى كه نتيجه اش آگاهى به علم و قدرت خداوند متعال است. و اگر صورت علمى منفى باشد، تفكّر در آن و نتيجه آن منفى خواهد بود; مانند: صورت علمى يك گناه (قمار، دزدى، فحشا و...) قهرى است كه اين حركت منفى بوده و نتيجه آن گمراهى است.

حركت فكرى و علمى انسانى و مثبت، نفس را يا بارور ساخته و رشد داده و بينا كرده و نفس را به حيات طيّب هدايت مى نمايد و يا اگر منفى باشد نفس را تيره و كدر ساخته و تا حدّ حيوانيّت به پيش مى برد.

* ارزش عقلى ادراك و تفكر

بحث از ارزش ادراكات در فلسفه براى روشن شدن اين مطلب است كه ادراكات تا چه اندازه با واقع مطابقت دارند، و آنچه در اين جا مورد نظر و توجّه ماست، اينست كه ارزش ادراكات را در رابطه با مرتبه وجودى مدركات بسنجيم و با ادراكى كه عاليترين ارزش عقلى را دارد، آشنا شده و نفس را محلّ ادراكى قرار دهيم كه عالى ترين ارزش عقلى را داشته باشد، زيرا غذاى روح و نفس، علم است. هر چه ارزش وجودى علم بالاتر باشد، نفس لذّت بيشترى برده و بهتر به رشد لازم خود مى رسد.

اشتراک نشریات رایگان

سامانه پاسخگویی