- انسان شناسى
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
- 31
- 32
- 33
- 34
- 35
- 36
- 37
- 38
- 39
- 40
- 41
- 42
- 43
- 44
- 45
- 46
- 47
- 48
- 49
- 50
- 51
- 52
- 53
- 54
- 55
- 56
- 57
- 58
- 59
- 60
- 61
- 62
- 63
- 64
- 65
- 66
- 67
- 68
- 69
- 70
- 71
- 72
- 73
- 74
- 75
- 76
- 77
- 78
- 79
- 80
- 81
- 82
- 83
- 84
- 85
- 86
- 87
- 88
- 89
- 90
- 91
- 92
- 93
- 94
- 95
- 96
- 97
- 98
- 99
- 100
- 101
- 102
- 103
- 104
- 105
- 106
- 107
- 108
- 109
- 110
- 111
- 112
- 113
- 114
- 115
- 116
- 117
- 118
- 119
- 120
- 121
- 122
- 123
- 124
- 125
- 126
- 127
- 128
- 129
- 130
- 131
- 132
- 133
- 134
- 135
- 136
- 137
- 138
- 139
- 140
- 141
- 142
- 143
- 144
- 145
- 146
- 147
- 148
- 149
- 150
- 151
- 152
- 153
- 154
- 155
- 156
- 157
- 158
- 159
- 160
- 161
- 162
- 163
- 164
- 165
- 166
- 167
- 168
- 169
- 170
- 171
- 172
- 173
- 174
- 175
- 176
- 177
- 178
- 179
- 180
- 181
- 182
- 183
- 184
- همه صفحات
اين گونه افراد، در واقع، گاهى نسبت به دنيا، خوش بين و داراى حُسن ظن[202] و زمانى بدبين و داراى حالت خستگى و بيزارى از جهان و دنيا[203] و در شرايطى ابن الوقت[204] هستند كه با تغيير جوّ و اوضاع سريع از نظر ارادى و فكرى، دگرگون مى شوند و گاهى تجربه گرا[205] و يا عقل گرا... هستند.
ظاهر اين است كه دنياى معاصر، گويا خواسته است عقيده، انديشه و فرهنگ خاصى را بر كسى تحميل نكند و افراد را آزاد بگذارد تا آن گونه كه مى خواهند باشند و آنچه را مى پسندند انتخاب كنند. و اين روش، از نظر ظاهر و به نحو ابتدايى، مورد قبول بسيارى از سياست ها و جوامع است، آيا به راستى دنياى معاصر، انسان را واقعاً در انتخاب آزاد گذاشته است؟ يا اين كه نظام هاى سياسى و اقتصادى در پرتو تبليغات گسترده به وسيله امكانات مالى، ابزار ارتباطى و خريد قلم هاى بى محتواى بسيارى از عالِم نماها، فرهنگ دلخواه و مورد پسند خود را بر اذهان تهى از هر حقيقت ثابت شده اى، القاء كرده است و به نام آزادى، نسل ها را قربانى سياست هاى غلط خويش نموده و به رقص و پايكوبى بر سفره عيش و عشرت به قدرت نمايى خويش پرداخته و نظاره گر نابودى انسانيّت، شرف، عظمت عفّت و حيا و... است و بر لاشه متعفّن انسان مقتول شهوات و آزادى هاى غريزى و استعدادى عربده مى كشند؟
اينان، در واقع به نام آزادى، انسان ها را اسير روش هاى ناهنجار سياسى، فرهنگى، اقتصادى، اخلاقى و... خويش گردانيده و خود غريزى و شهوانى او را به جاى خود انسانى نشانده اند. و به ملّت ها باورانده اند كه انسان، جز يك حيوان شهوانى ـ كه با انديشه حسّى و تجربى اش بايد دنياى آباد از پوشاك، خوردنى ها و آشاميدنى ها داشته باشد ـ نيست.
اى فرزندان آدم! لحظه اى بينديشيد و در حقيقت خود نظر كنيد; آيا واقعاً شما همان موجودى هستيد كه دنياى ماديّت امروز به شما باورانده است؟ و آيا به آزادى هاى سياسى، اقتصادى، غريزى و استعدادى قانع هستيد؟
آيا اين گونه آزادى ها شما را متوجّه خود انسانى مى كند؟