متن کتاب های موسسه در راه حق (آزمایشی)

در این قسمت که به صورت آزمایشی راه اندازی شده متن کتاب های موسسه جهت مطالعه آنلاین مخاطبان گرامی قرار داده می شود.

شما میتوانید از لیست پایین متن تعدادی از کتاب ها را مطالعه فرمایید.

از ديدگاه نخست (آسمانى) چون انسان، خدا محور است (... اِنّا لِلّه و انّا اليه راجعون)[179]مفهوم حريّت را بايد به عبوديت انحصارى و فراگير انسان در برابر خداوند و پاى بندى مطلق، به شريعت از يكسو، و گسستن حتى نامرئى ترين رگه هاى وابستگى به غير حق (پرهيز از شرك خفى و جلّى) از ديگر سو، تفسير كرد; كه ميوه هاى شيرين آن در زندگى فردى و اجتماعى دين باوران، به شكل خشيت راستين از خداوند و دل مشغولى هماره به پرستش الهى (وهب لى الجدّ فى خشيتك و الدّوام فى الاتّصال بخدمتك) و وارستگى از دنيا، ستيز با ستمگران و رهايى از بردگى ذهنى و اطاعت كور از ديگران و... تبلور مى يابد.

در نگاه دوم (خرافى) آدمى در حصار ذهنيت كور خويش و زنجير اسارت پندارهاى پوشالى و تارهاى عنكبوتى و بند رقيّت طاغوت، زندانى است و به خيال خام خويش، به دليل بريدن از وحى، در پندارِ آزادى، روزگار مى گذراند.

در نگرش انسان مدار (ديدگاه سوم يا امانيسم) آدمى خوشبختى خويش را در رهايى مطلق و آزادى افراطى، حتّى از قوانين الهى مى پندارد و هيچ بايد و نبايدى را به رسميّت نمى شناسد. كه در بُعد اخلاقى و اجتماعى، به اباحيّت و آزادى انگارى بى مرز و مهار گسيخته (ليبراليسم اخلاقى، اجتماعى) مى انجامد.

نقطه مشترك دو ديدگاه اخير، انسان شناسى علل برخاسته از انديشه محض انسانى بريده از وحى و نيز منش رفتارى متضاد با شريعت آنهاست.

در اين مجال، در صدد بررسى و نقد ديدگاه هاى متفاوت، در اين باره نيستيم، بل، آزادى و حريّت انسانى را از ديدگاه فرهنگ اسلامى مى كاويم و جهت تبيين بهتر اين ديدگاه، تنها در يك بحث مقايسه اى، به مفهوم آزادى در آينه ذهنيّت انسان معاصر مى نگريم.

اشتراک نشریات رایگان

سامانه پاسخگویی