[1]ـ مسار الشيعه، شيخ مفيد، ص 34، چاپ 1315 هجرى قمرى.
[2]ـ اصول كافى، ج 1، ص 467، چاپ آخوندى.
[3]ـ سوره آل عمران، آيه 134.
[4]ـ ارشاد شيخ مفيد، ص 240، چاپ آخوندى.
[5]ـ امالى شيخ صدوق، ص 133، چاپ قديم.
[6]ـ ارشاد شيخ مفيد، ص 242، چاپ آخوندى.
[7]ـ تذكرة الخواص ابن جوزى، ص 184، چاپ فرهاد ميرزا.
[8]ـ ارشاد شيخ مفيد، ص 238، چاپ آخوندى.
[9]ـ خصال شيخ صدوق، ص 517، چاپ غفارى.
[10]ـ استلام: لمس كردن با دست يا با لب
[11]ـ صله: جايزه و پولى است كه بزرگان در برابر مدح به شاعران مى دادند.
[12]ـ مستفاد از امالى سيد مرتضى، ج 1، ص 69، چاپ 1378; اصل قصيده فرزدق و ترجمه آن را در پايان اين كتاب ببينيد.
[13]ـ احتجاج طبرسى، ص 166، چاپ نجف، 1350 هجرى قمرى.
[14]ـ سوره زمر، آيه 42.
[15]ـ لهوف ابن طاووس، ص 144، چاپ 1317، هجرى قمرى.
[16]ـ تذكرة الخواص، ص 149، چاپ فرهاد ميرزا.
[17]ـ سوره شورى، آيه 23.
[18]ـ سوره اسراء، آيه 26.
[19]ـ سوره انفال، آيه 40.
[20]ـ سوره احزاب، آيه 33.
[21]ـ احتجاج طبرسى، ص 167، چاپ نجف، 1350 هجرى قمرى.
[22]ـ كامل بهائى، ج 2، ص 300.
[23]ـ نفس المهموم محدث قمى، ص 284، چاپ اسلاميه.
[24]ـ اشاره به داستان نصب حجرالاسود به دست پيامبر، 35 سال پس از عام الفيل.
[25]ـ اشاره به داستان معراج پيامبر.
[26]ـ كامل بهائى، ج 2، ص 300.
[27]ـ كامل بهائى، ج 2، ص 302ـ300 با اختصار.
[28]ـ ارشاد شيخ مفيد، ص 226.
[29]ـ تذكرة الخواص، ص 183، چاپ فرهاد ميرزا.
[30]ـ طبقات، ج 5، ص 157، چاپ لندن.
[31]ـ لهوف ابن طاووس، ص 128، چاپ 1317 هجرى قمرى.
[32]ـ كافى، ج 7، ص 56.
[33]ـ كامل ابن اثير، ج 4، ص 103.
[34]ـ البداية والنهاية ابن كثير، ج 8، ص 221، چاپ اول.
[35]ـ كامل ابن اثير، ج 4، ص 130.
[36]ـ تاريخ الخلفاء سيوطى، ص 212، چاپ 1383.
[37]ـ كامل ابن اثير، ج 4، ص 348 به بعد.
[38]ـ كامل ابن اثير، ج 4، ص 521ـ522.
[39]ـ كامل ابن اثير، ج 4، ص 587.
[40]ـ كافى، ج 5، ص 344.
[41]ـ تذكرة الخواص، ص 183.
[42]ـ تاريخ الخلفاء، ص 223.
[43]ـ تاريخ طبرى، ج 8، ص 1178، چاپ لندن.
[44]ـ مناقب ابن شهرآشوب، ج 3، ص 311، چاپ نجف.
[45]ـ احتجاج طبرسى، ص 171، چاپ نجف، 1350 هجرى قمرى.
[46]ـ شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 4، ص 104، چاپ 20 جلدى.
[47]ـ رجال شيخ طوسى، ص 81 به بعد.
[48]ـ رجال كشى، ص 119، چاپ دانشگاه مشهد.
[49]ـ رجال كشى، ص 485.
[50]ـ مناقب ابن شهرآشوب، ج 3، ص 311.
[51]ـ «شقى بن كسير» يعنى «بدبخت فرزند شكسته» و «سعيد بن جبير» يعنى «نيكبخت فرزند جبران يافته» حجاج با اين تعبير مى خواست سعيد را تحقير كند.
[52]ـ رجال كشى، ص 119.
[53]ـ سوره انعام ، آيه 79 .
[54]ـ سوره بقره، آيه 115.
[55]ـ سوره طه، آيه 55.
[56]ـ روضات الجنات; چاپ دوم قديم، ص 310، با اختصار.
[57]ـ رجال كشى، ص 119.
[58]ـ به خاتمه ترجمه صحيفه سجاديه چاپ آخوندى مراجعه شود.
[59]ـ الذريعة، ج 13، ص 345 به بعد.
[60]ـ از دانشمندان شيعه در قرن 11 هجرى.
[61]ـ سوره شورى، آيه 41.
[62]ـ مناقب ابن شهرآشوب، ج 3، ص 311.
- << قبلی
- بعدی