متن کتاب های موسسه در راه حق (آزمایشی)

در این قسمت که به صورت آزمایشی راه اندازی شده متن کتاب های موسسه جهت مطالعه آنلاین مخاطبان گرامی قرار داده می شود.

شما میتوانید از لیست پایین متن تعدادی از کتاب ها را مطالعه فرمایید.

هر انسانى، حسن عدالت و قبح ظلم را درك مى كند و در آن اختلافى ندارد; ولى در مصاديق عدالت و ظلم، آرا و نظرها مختلف است. لذا مسائل بيان شده در دين، مصاديق فضيلت و رذيلت هستند; كه ملاك آنها حُسن و قبح عقلى است. زيرا عقل، نخست اعتماد به دين را ثابت مى كند آن گاه مى گويد. اوامر دينى ـ كه بيان كننده فضيلت اند ـ برگشت به عدالت و كمال انسانى دارد. و نواهى ـ كه بيان كننده رذيلت اند ـ برگشت به ظلم و نقص در انسانيت مى كنند.

به عبارت ديگر، مى گوييم: فضايل و رذايل از آن جهت فطرى اند كه انسان، به لحاظ مرتبه عالى وجودى اش، طالب كمال انسانى بوده و صفات معبود را جستجو مى كند; و به لحاظ مرتبه دانى وجودى اش، در طلب ماديّت و مُلك و در پى صفات پست حيوانى مى باشند. بنابراين، آنچه از صفات و اعمال، مناسب مرتبه انسانى باشد، فضيلت و آنچه صرفاً در جهت رشد صفات حيوانى باشد ـ به نحوى كه با بعد والاى انسانى منافات داشته باشد ـ رذيلت محسوب مى شود. از ديدگاه عقل، صفات انسانى حُسن، و صفات حيوانى صرف، نوعاً براى انسان، قبيح و زشت است.

اخلاق و هستى ادراكى توحيدى

ديدنِ هستى از ديدگاه توحيدى، هستى ادراكى توحيدى را تشكيل مى دهد و اخلاق در اين ديدگاه بسيار زيباست. با نگرش به هستى از چنين ديدگاهى استفاده مى شود كه اخلاق در پرتو هستى ادراكى توحيدى، معنا و مفهوم پيدا مى كند. و درك حقيقت هستى در گرو ظهور فعلى اخلاق انسانى است. زيبايى اخلاق، در هستى ادراكى توحيدى، از آن جهت است كه اخلاق، انسان را به هستى مطلق پيوند مى دهد; به طورى كه انسان، جلوه و مظهر جمال و صفات هستى مطلق مى گردد.

اشتراک نشریات رایگان

سامانه پاسخگویی