متن کتاب های موسسه در راه حق (آزمایشی)

در این قسمت که به صورت آزمایشی راه اندازی شده متن کتاب های موسسه جهت مطالعه آنلاین مخاطبان گرامی قرار داده می شود.

شما میتوانید از لیست پایین متن تعدادی از کتاب ها را مطالعه فرمایید.

«وَنَفْس وَما سَوَّيها فألهَمَها فُجُورَها وَتَقْويها»[9] (سوگند به نفس و به كسى كه او را تعديل كرد ( و نيكو بيافريد) و شرّ و بدى ، و تقوا و خوبى را به او الهام فرمود.)

طبق بيان قرآن ، همان گونه كه انسان داراى فطرت وتوحيدى است واز طريق آن،به وجود خداى بزرگ ـ كه داراى جميع صفات زيباست ـ پى مى برد. از راه فطرت نيز به فضايل و رذايل آشنا مى گردد; و مى يابد كه فضيلت، تقواى نفس;و رذيلت، فجور نفس است. عقل نيز اين بيان قرآن را تأييد و ثابت مى كند، و مسأله حُسن و قبح عقلى بيانگر آن است كه عقل به درك حُسن فضايل و قبح رذايل نايل مى شود و به تبيين اخلاق نظرى مى پردازد.

اخلاق نظرى بدان معناست كه اراده و اختيار انسان، نقشى در حسن و قبح صفات فضيلت و رذيلت ندارند. اين كه چه صفاتى خوب است و چه صفاتى بد، از قلمرو اختيار و اراده ما خارج است. اراده ما محور خوب و بد نيست; بلكه حسن و قبح داراى ملاك عقلى و فطرى است. اين كه عدالت و احسان خوب است و ظلم و بخل در انفاق، بد است; از جمله اين صفات است. آنچه در قلمرو اختيار و اراده قرار مى گيرد، مربوط به اخلاق عملى است ـ كه دين و عقل عملى بيانگر آن مى باشند ـ عمل به مسأله اى مشخّص در مسير حصول تهذيب نفس از جمله اخلاق عملى است. البتّه مُشخّص نوع اخلاق عملى، اخلاق نظرى ـ به عنوان زير بناى اخلاق عملى ـ است.

معناى فطرى بودن فضايل و رذايل اين نيست كه مصاديق آنها را بدون تعليم و تربيت و وجود معلّم درك كنيم و محتاج به ارسال رسل نباشيم; اگر چنين بود، هيچ كس و هيچ قوم و اجتماعى در مصاديق فضايل و رذايل، اختلافى نمى داشت.

اشتراک نشریات رایگان

سامانه پاسخگویی