متن کتاب های موسسه در راه حق (آزمایشی)

در این قسمت که به صورت آزمایشی راه اندازی شده متن کتاب های موسسه جهت مطالعه آنلاین مخاطبان گرامی قرار داده می شود.

شما میتوانید از لیست پایین متن تعدادی از کتاب ها را مطالعه فرمایید.

تمام قوانين فقهى، آياتى از قرآن مجيد، و نيز قوانين حقوقى، سياسى، فرهنگى و اخلاقى اسلام،دليل روشنى بر تأييد حيات اجتماعى و تشكيل اجتماع اسلامى است ; مانند:«وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللهِ جَميعاً وَ لا تَفَرَّقُوا... فَألَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ...» ;[89] و همگى به رشته دين خدا چنگ زد و به راه هاى متفرّق نرويد... (كه) خدا در دلهاى شما الفت و مهربانى قرار داد...

«وَ لا تَكونُوا كَالَّذينَ تَفَرَّقُواوَاخْتَلَفُوا...»[90] ; و شما مسلمانان مانند مللى نباشيد كه راه تفرقه و اختلاف پيمودند...

نكته سوّم

زندگى اجتماعى، مطلوبيّت نفسى ندارد;به عبارت ديگر،برگزيدن زندگى اجتماعى به خاطر خود آن زندگى نيست، بلكه مقدّمه و وسيله اى جهت ظهور استعدادها،تربيت صحيح، كمال و سعادت انسان است كه شخص در پرتو آن بايد به مقام انسانى و پرستش الله نايل شود. به بيان ديگر،انگيزه شخص بايد الهى باشد تا حيات اجتماعى از كيفيّت و ارزش مثبت برخوردار باشد. اسلام، حافظ چنين اجتماعى است و انسان را به نيكى و تقواى در آن دعوت مى كند; «وتعاونوا على البرّوالتّقوى...»[91].

حركت فرد در اجتماع مى تواند به حيات اجتماعى او ارزش مثبت و يا ارزش منفى دهد ; حركت فرد در جهت مصالح اجتماعى (عدل، قسط، امنيّت، سلامت اجتماعى، معنويّت اجتماعى...) و به طور كلّى حيات اجتماعى او از جهت كيفى ارزش مثبت; و حركت او در جهت فساد اجتماعى (تبعيض، فحشا، حاكميت ماديّت و شهوت و...) ارزش منفى محسوب مى شود. همچنين حركت اجتماعى فرد در صورتى مثبت است كه اصل حاكم بر اجتماع را عامل معنوى بداند و انسان نيز هنگامى قادر به حاكميت اين اصل در جامعه است كه داراى اخلاق انسانى، اسلامى باشد.

اشتراک نشریات رایگان

سامانه پاسخگویی