متن کتاب های موسسه در راه حق (آزمایشی)

در این قسمت که به صورت آزمایشی راه اندازی شده متن کتاب های موسسه جهت مطالعه آنلاین مخاطبان گرامی قرار داده می شود.

شما میتوانید از لیست پایین متن تعدادی از کتاب ها را مطالعه فرمایید.

بنابراين، وقتى مبدأ الهى و معاد و بازگشت به او مورد انكار قرار گرفت، رسول الهى هم ـ كه پيام آور و هدايت كننده به وسيله وحى است ـ مورد انكار قرار مى گيرد.

به هرحال، غفلت، خواه دنيا گرايى باشد يا خود گرايى و اجتماع گرايى و... را به دنبال داشته باشد; نتيجه و ثمره اش يكى است و آن، گمراهى و دور شدن از واقعيّت است، زيرا در تمام اين گرايشها حركت ناقص به جانب ناقص است كه نتيجه آن مساوى با ماندن در نقص بلكه تنزّل در نقصى پايين تر و بيشتر است. به عبارت ديگر، خود، طبيعت، دنيا و اجتماع، فاقد كمالند و طبق قاعده «فاقد شىء معطى شىء نيست» بخشنده كمال نخواهند بود.

معلول، كه وجودش از علّت و هستى بخش است، در پرتو شناخت علّت مى تواند خودش را بشناسد ونيز در پرتو علّت قادر است خودِ پنهانش را ظاهر كند وبا كسب صفات علّت فاعلى و ظهور فعلى مرتبه عالى وجودى اش به حقيقتش آگاه گردد. وآن گاه كه معلول، وابستگى اش به علّت فاعلى را فراموش كند وبا خالق و پروردگارش بيگانه شود، گمان مى برد كه تمام وجودش خود طبيعى است و مبدأ اين خود، دنيا و طبيعت مى باشد و لذا از خود حقيقى اش بيگانه شده، به تلاش در جهت كسب صفات و منافع مادّى و دنيوى مى پردازد.

«وَ لا تَكُونُوا كَالَّذينَ نَسُوا الّلهَ فَأنْسيهُمْ أنْفُسَهُمْ أولئكَ هُمُ الْفاسِقُونَ»[76]. و مانند آنانى نباشيد كه خدا را فراموش كردند و خدا خودشان را از يادشان برد. آنان فاسق و بيرون رفتگان از هدايت و دينند.

علاّمه بزرگوار طباطبايى در تفسير الميزان مى نويسد:

«سبب نسيان نفس، نسيان و فراموشى خداى متعال است، زيرا كه فراموش كردن خداى متعال، فراموش كردن اسماء حسنى وصفات عالى او مى باشد كه انسان از جهت فقر و ذلّت و حاجت ذاتى ربط صفتى به خداى متعال دارد ـ آنچنان كه ربط وجودى دارد ـ و انسانِ خودمحور خيال مى كند كه در حيات وعلم و قدرت و آنچه براى خود كمال مى بيند، مستقل است»[77].

اشتراک نشریات رایگان

سامانه پاسخگویی