متن کتاب های موسسه در راه حق (آزمایشی)

در این قسمت که به صورت آزمایشی راه اندازی شده متن کتاب های موسسه جهت مطالعه آنلاین مخاطبان گرامی قرار داده می شود.

شما میتوانید از لیست پایین متن تعدادی از کتاب ها را مطالعه فرمایید.

نهايت تلاش و رنج انسانِ غافل از خود، لذّات حيوانى و گرايشهاى حيوانى است. دين، اخلاق، معنويّت و... مسائلى هستند كه در مرتبه عالى نفس مطرح مى شوند; و خودفراموشى، به فراموشى سپردن دين و اخلاق و معنويت است; و نتيجه فراموشى اينها،گمراهى است.

امام على(عليه السلام) فرمود: «كفى بالْغَفْلَةِ ضَلالاً[70]» ; براى گمراهى انسان، همان غفلت كافى است.

«كفى بالرَّجُلِ غَفْلةً أنْ يُضَيِّعَ عُمْرَهُ فِيما لا يُنْجيهِ» ; در غفلت مرد همين بس كه عمرش را در كارى تباه كند كه نجاتش در آن نباشد.

احساسگرايى، دنياگرايى، نفاق، دور شدن از مذهب، گرايش به تجمّلات، تزوير، حرص و به طور كلّى وجود صفات رذيله و حسن خلق دنيوى و... معلول خودفراموشى است. ظرف صفات، خواه مثبت و يا منفى، وجود نفس است، جايگاه صفات حيوانى، مرتبه حيوانى نفس و جايگاه صفات انسانى، مرتبه انسانى نفس مى باشد. رشد در هر مرتبه، صفات همان مرتبه را به ظهور فعلى خواهد رساند.

درندگى، تندخويى، حركت در غرايز، بى تفاوتى، همّت را شكم و شهوت قرار دادن، و ... صفاتى هستند كه با رشد مرتبه حيوانى رشد مى كنند و سبب رشد و غلبه مرتبه حيوانى، خود فراموشى است; حركت بر محور اين مرتبه موجب مى گردد كه خود انسانى در مرحله قوّه و استعداد باقى بماند. لذا آنانى كه حقيقت الهى و انسانى را واگذاشته و در قوّه و استعداد مانده اند; نام انسان را بالقوّه به همراه دارند و در واقع، حيوانِ به فعليّت رسيده هستند. آنچه براى حيوان، كمال است، براى روح انسانى نقص است. مثبت بودن بعد حيوانى نفس، در گرو اينست كه به استخدام روح انسانى ـ كه وجودى است در مرتبه عالى ـ درآيد، زيرا كمال وجود دانى در اينست كه در خدمت وجود عالى قرار گيرد; ولى خودفراموشى موجب مى گردد كه وجود عالى قربانى وجود دانى شود. خودفراموشى، عامل حركت انسان از نقص به نقص است. حركت از نيازمندى به سوى نيازمندى، حركت از استعداد به استعداد.

اشتراک نشریات رایگان

سامانه پاسخگویی