متن کتاب های موسسه در راه حق (آزمایشی)

در این قسمت که به صورت آزمایشی راه اندازی شده متن کتاب های موسسه جهت مطالعه آنلاین مخاطبان گرامی قرار داده می شود.

شما میتوانید از لیست پایین متن تعدادی از کتاب ها را مطالعه فرمایید.

انسان با توجّه به خود، به اين مطلب آگاه مى گردد كه از اشتباه در فكر و عمل رنج مى برد; و آن گاه كه متوجّه اشتباه خود شود بسيار ناراحت مى شود. تنفّر وى از اشتباه، انگيزه مى شود تا به شخصى كه دور از خطا و اشتباه باشد، پناه ببرد; و شناخت چنين شخصى نه با تجربه ممكن است نه با عقل، زيرا تجربه، به باطن افراد راه ندارد و عقل، شناختش كلّى بوده و قادر به تعيين مصداق نيست. تعيين كننده چنين شخصى جز خدا نمى تواند باشد.

ثمره گام دوّم ـ كه توجّه به خود باشد ـ اينست كه انسان به دو معرفت بزرگ نايل مى شود:

1ـ معرفت خدا.            2ـ شناخت راه به جانب خدا.

اين ثمره به اين جا ختم نشده; بلكه انسان با توجّه به خود، آگاه مى شود كه با تعلّقش به بدن، دوام ندارد، زيرا بدن در گذشت زمان رو به پيرى رفته; ضعف، آن را فرا مى گيرد و قادر به انجام وظيفه نمى شود; و ضعف تا آن جا شديد مى گردد كه بدن، قابليّتش را ـ از اين كه در استخدام روح باشد ـ از دست مى دهد. به عبارت ديگر، روح، روزى بايد اين تن را رها كند; لذا پس از رها ساختن تن، يا روح معدوم مى شود ـ و اين منافات با تجرّد روح و حيات دايمى آن دارد ـ يا در اين دنيا بدون تن مى ماند; كه معنايش اينست كه محكوم زمان و مكان است و اين نيز با تجرّد روح منافات دارد، زيرا آنچه محكوم زمان و مكان در اين عالم كبير و طبيعت هست، جسم و جسمانيّت است; در صورتى كه روح امرى است مجرّد از جسم و جسمانيّت. ديگر اينكه مادّه و جسم نمى تواند ظرف امر مجرّد باشد. به همين دليل، روح آن هنگام هم كه تعلّق به بدن دارد، با بدن است نه در بدن. يا اين كه روح، پس از خروج از بدن وارد بدن ديگرى مى شود; كه اين تناسخ است و بطلان آن به اثبات رسيده است. بنابراين، بايد به عالم ديگر بازگشت كند.

اشتراک نشریات رایگان

سامانه پاسخگویی