متن کتاب های موسسه در راه حق (آزمایشی)

در این قسمت که به صورت آزمایشی راه اندازی شده متن کتاب های موسسه جهت مطالعه آنلاین مخاطبان گرامی قرار داده می شود.

شما میتوانید از لیست پایین متن تعدادی از کتاب ها را مطالعه فرمایید.

ونيز فرمود: «ألذّكرُ نورٌ ورُشدٌ»[55] ; ذكر، نور و رشد است.

ونيز: «إالذّكرُ مفتاحُ الأنسِ»[56] ; ذكر، كليد انس (با خدا) است.

ونيز: «ذكرُ اللهِ مطْرَدَةُ الشَّطانِ»[57] ; ياد خدا، راندن شيطان است.

با دقت در روايات فوق به خوبى مى يابيم كه آثار ذكر، دگرگونى باطنى است و ذكر زبانى صرف ـ كه هماهنگ با دل وقلب نباشد ـ چندان ارزشى نداشته و نمى تواند شرط پديد آمدن چنين آثارى باشد.

بنابراين، ذكر عبارت است از درك خاصّ قلبى خداى متعال كه در پرتو معرفت حاصل مى شود. اين درك خاصّ، در معرفت حصولى خدا، شرط رسيدن به كمال نهايى و در معرفت شهودى عين آن است. البته معرفت ـ خواه حصولى يا شهودى ـ داراى مراتب مختلفى است و هر مرتبه اى زمينه اى براى مرتبه بالاتر است. كمال مطلق، بى نهايت است: لذا معرفت او حصر و حدى ندارد.

در اينجا معرفت حصولى ـ بعض شناخت به وسيله حواس و عقل ـ مقصد نيست; مقصد شناخت شهودى است. وقتى معرفت شهودى حاصل شد، انسان در خود مقصد طى مراتب مى كند و از خدا به خدا مى رسد; هيچ گونه غشى وتعلّقى جز تعلق به خدا در اعمال و اذكار ظاهرى انسان وجود ندارد; قلب جايگاه يك وجود، يك محبوب ومعشوق قرار مى گيرد، و آن خداى متعال است.

امام صادق(عليه السلام) فرمود: «مَنْ كانَ ذا كِراً لله على الحقيقة فَهُوَ مُطيعٌ...»[58] ; كسى كه به حق ياد كننده خدا باشد، فرمانبر خدا است.

اشتراک نشریات رایگان

سامانه پاسخگویی