متن کتاب های موسسه در راه حق (آزمایشی)

در این قسمت که به صورت آزمایشی راه اندازی شده متن کتاب های موسسه جهت مطالعه آنلاین مخاطبان گرامی قرار داده می شود.

شما میتوانید از لیست پایین متن تعدادی از کتاب ها را مطالعه فرمایید.

ايمان قلبى

ايمان قلبى آنست كه انسان با تمام وجود، تسليم حق گردد. ايمان، معلول شناخت خدا بوده و آنگاه كه معرفت قلبى به خدا حاصل شود، ايمان تحقّق پيدا مى كند.

على(عليه السلام) فرمود: «الاْيمانُ مَعرِفَةٌ بِالْقَلْبِ»[39] هر قدر معرفت به خدا بيشتر باشد، ايمان از درجه بالاترى برخوردار است.

رسول گرامى اسلام(صلى الله عليه وآله وسلم) فرمود: «أَفضَلُكُمْ ايماناً أَفضَلُكُمْ مَعرِفَةً»[40]; بافضيلت ترين شما از حيث ايمان برترين شما در معرفت است.

اخلاص در انديشه و عمل

آنچه موجب مى شود كه انسان، انديشه و عمل را براى خدا خالص گرداند، بريدن از غير خداست; و اين به معناى ترك مطلق نيست،بلكه بدين معناست كه به آن، وابستگى روحى و قلبى نداشته باشد; انگيزه اولى و ذاتى در انديشه و عمل، خدا باشد و انگيزه هاى ديگر ـ اگر وجود داشته باشند ـ در طول آن انگيزه قرار گيرند. اخلاص نيز معلول ترك تعلق و داراى مراتبى مى باشد; ترك تعلق هر قدر بيشتر باشد، اخلاص از شدت بيشترى برخوردار است.

امام باقر(عليه السلام) مى فرمايد: «لا يَكُونُ الْعابِدُ عابِداً لله حَق عِبادِتِه حَتى يَنقطِع عَن الخَلقَ كُلّهِ إليهِ (فح) يَقُولُ: هذا خالِصٌ لى فَيَتَقَبَّلَهُ بِكَرَمِه»[41]; عابد عبادت خدا را، آن چنان كه سزاوار عبادت است، به جا نمى آورد; مگر اين كه انقطاع از تمام خلق پيدا كند و به سوى او توجه داشته باشد و حركت كند. در اين هنگام است كه خداوند مى فرمايد: «اين عبادت، خالص براى من است» و آن را به كرم خود قبول مى كند.

شرايطى كه برشمرديم; نيز معنوى خواهد بود. پس از شناخت اجمالى رابطه با خدا و شرايط آن، لازم است به بيان نحوه رابطه و نتيجه آن بپردازيم.

اشتراک نشریات رایگان

سامانه پاسخگویی