متن کتاب های موسسه در راه حق (آزمایشی)

در این قسمت که به صورت آزمایشی راه اندازی شده متن کتاب های موسسه جهت مطالعه آنلاین مخاطبان گرامی قرار داده می شود.

شما میتوانید از لیست پایین متن تعدادی از کتاب ها را مطالعه فرمایید.

روح انسانى ـ كه مرتبه عالى وجودى انسان است ـ قابليت دارد با خداى متعال، رابطه تشريعى داشته باشد. علّت اين كه مرتبه انسانى نفس قادر به چنين ارتباطى است اينست كه خواسته هاى روح انسانى، فوق مادّى و حسّى است و لذا فطرتاً توجهش به وجود عالى است نه دانى. وجودات مادى در سنجش با روح انسانى و خواسته ها و فطرتهاى او دانى اند. و دانى، مطلوب عالى قرار نمى گيرد.

تشخيص مؤمن از غير مؤمن و اعمال معنوى از غير آن، با حواس پنجگانه و تفكرات وهمى و خيالى ممكن نيست; دو شخص همسان با هم اتفاق مى كنند خدمات اجتماعى انجام مى دهند; اما يكى آن را در رابطه با خدا (قربة إلى الله) انجام مى دهد و ديگرى نظ ر به دنيا دارد. اين تضاد باطنى مشهود نيست; البته احياناً در اين دنيا گاهى به دنبال يك عمل، آثارى پديد مى آيد كه افراد صاحب عقل متوجه بُعد معنوى عمل شده و اولياى خدا نيز از طريق شهود به بُعد معنوى عمل اشخاص آگاهى مى يابند.

رابطه انسان با خدا ـ اضافه بر رابطه تكوينى ـ رابطه ايمانى، عقيدتى و رابطه اى بر اساس حُبّ و عشق است و چنين رابطه اى است كه مملو از معنويت مى باشد.

بسيارى از كسانى كه غرق در روابط حسى، مادى و اعتبارى گرديده و مقهور آن واقع شده اند و از مرز اين گونه روابط نگذشته اند، نمى توانند رابطه معنوى را درك كنند; يا درك درستى از آن داشته باشند. رابطه معنوى از خصوصيات روح انسانى است و تنزل يافتگان در حيوانيّت از مرز حس و اعتبار فراتر نمى روند.

رابطه انسان با خدا، رابطه وجود دانى با وجودى است داراى كمال مطلق. رابطه صحيح و درست معنوى ـ كه رابطه اى آگاهانه و ارادى است ـ داراى شرايطى است:

1ـ معرفت صحيح از خود.        2ـ معرفت صحيح از خدا.

3ـ ايمان قلبى.                       4ـ اخلاص در انديشه و عمل.

اشتراک نشریات رایگان

سامانه پاسخگویی