متن کتاب های موسسه در راه حق (آزمایشی)

در این قسمت که به صورت آزمایشی راه اندازی شده متن کتاب های موسسه جهت مطالعه آنلاین مخاطبان گرامی قرار داده می شود.

شما میتوانید از لیست پایین متن تعدادی از کتاب ها را مطالعه فرمایید.

از على(عليه السلام) است كه فرمود: «ذَلِّلُوا أَخْلاقَكُمْ بِالْمَحاسِنِ وَقُودُوها إلىَ الْمَكارِم»[34]; اخلاق خود را با صفات حميده رام كنيد و آن را به سوى مكارم اخلاق و سجاياى انسانى سوق دهيد.

اخلاق و كمال نهايى نفس

از ديدگاه توحيدى، كمال نهايى انسان در پرتو اخلاق حاصل مى شود. به همين جهت، اخلاق، شرط لازم جهت نيل به رشد انسانى به حساب مى آيد. رابطه بين كمال نهايى و اخلاق، رابطه بين علّت و معلول و رابطه اى حقيقى چند مطلب مى پردازيم:

*اخلاق و نفس       *معناى كمال         *كمال نهايى

 اخلاق و نفس

نفس عبارت از روحى است كه با بدن همراه بوده و از مراتب مختلفى برخوردار است و شناخت ما از مراتب نفس به لحاظ آثار مختلفى است كه در وجود خود مى يابيم.

1. بدن در حال رشد و نموّ بوده، داراى نيروى جذب و دفع دستگاههاى مختلفى است كه در رشد و حيات آن، دخالت مؤثّر دارند.اين آثار حاكى از وجود حقيقتى است كه در گياهان هست. و بُعد نباتى نفس را تشكيل مى دهد. در اين مرتبه سخن از اخلاق نيست; محكوم قوانين طبيعى و جبرى است و اخلاق، نقشى در جذب و دفع، رشد و نموّ و گردش دستگاهها ندارد.

2. وجود ما از غرايزى برخوردار است كه در مقاطع مختلف زمانى به ظهور فعلى مى رسند; مانند غريزه خوردن و خوابيدن كه از ابتداى تولّد، فعلى است; و غريزه جنسى كه در سنّ خاصّى فعلى مى شود و .. اين گونه غرايز حاكى از حقيقتى است كه در حيوانات موجود بوده و بُعد حيوانى انسان را تشكيل مى دهد. در اين مرتبه نيز سخن از اخلاق نيست، زيرا ظهور غرايز و رشد آنها طبيعى و جبرى بوده، از حيطه اراده و اختيار انسان خارج است; خوب و بد، نيكو و زشت، و ... نقشى در فعليّت آنها ندارد.

اشتراک نشریات رایگان

سامانه پاسخگویی