متن کتاب های موسسه در راه حق (آزمایشی)

در این قسمت که به صورت آزمایشی راه اندازی شده متن کتاب های موسسه جهت مطالعه آنلاین مخاطبان گرامی قرار داده می شود.

شما میتوانید از لیست پایین متن تعدادی از کتاب ها را مطالعه فرمایید.

توماس هابز ـ از فلاسفه مادّى غرب ـ طرفدار خود پرستى افراطى ـ لذّت طلبى و ارضاى بى قيد و شرط غرايز ـ است، او مى گويد: «ما نيز مانند جانوران گرفتار نفسانيّاتى هستيم كه بر ما مسلّطند و هيچ اختيارى از خود نداريم; عقل هم از نفسانيّات جلوگيرى نمى كند و تنها محرّك انسان در اعمال، مهر و كين و بيم و اميد است. هر حركتى كه در نفس واقع مى شود اگر با زندگى، ملايم و مساعد است; خوش آيند بوده و انسان خواهان آن است و اگر منافى و مزاحم باشد ناخوش آيند بوده و از آن مى گريزد. و دواعى انسان هم بر آنچه مى كند، جز گراييدن به خوشى و پرهيز از ناخوشى چيز ديگرى نيست. پس، ميزان اخلاق و بنيادش بر سود و زيان است و نيك و بد، امور نسبى هستند; يعنى حس و قبح امور، بر حسب سود و زيان آنهاست و نيك و بد، داد و بيداد، در نفس امر و حدّ ذات، حقيقت ندارد و آنچه نفع شخصى و لذّت فردى در آن است، همان نيك است. بنابراين، مايه كارهاى انسان، خودخواهى است.»[26]

نظريّات راجع به اخلاق، منحصر به آنچه بيان شد، نيست. نظريات مختلف ديگرى هم و جود دارند كه يا اصلاً توجّهى به مرتبه عالى نفس (روح انسانى) ندارند; و يا آن را در حاشيه قرار داده اند و اگر هم اهميّتى براى آنان قائل شده اند، به لحاظ شناخت سطحى به قضاوت نشسته اند. دنياى غرب و جوامع به اصطلاح متمدّن، تابع اين گونه نظريّات بوده و زندگى فردى و اجتماعى خود را بر اساس آن بنا نهاده اند. به همين جهت، اخلاق در فرهنگ غرب، رنگهاى مختلفى داشته است:

الف: اخلاقى كه بر پايه «اصل لذّت» گذاشته شد;

ب:اخلاقى كه بر پايه فرد پرستى و خود خواهى استوار گشته;

ج:اخلاق مصلحتى، كه تكليف را ناديده گرفته و بر اساس نفع طلبى حركت مى كند;

د:اخلاقى كه اساس آن حبّ ذات و غريزه جنسى است.

هـ: ....

اشتراک نشریات رایگان

سامانه پاسخگویی