متن کتاب های موسسه در راه حق (آزمایشی)

در این قسمت که به صورت آزمایشی راه اندازی شده متن کتاب های موسسه جهت مطالعه آنلاین مخاطبان گرامی قرار داده می شود.

شما میتوانید از لیست پایین متن تعدادی از کتاب ها را مطالعه فرمایید.

وَ الاِْصْرارِ عَلَى الْمَأثَمِ

«اصرار» عزم و ثبات محكم بر عمل است و «إثم» و «مأثم» به معناى فعلى كه از آن نهى شده است[322]. اصرار بر گناه، ثبات در آنست. قرآن درباره اصحاب شمال(كسانى كه نامه عملشان به دست چپشان داده مى شود) مى فرمايد:

«إنَّهُمْ كانُوا قَبْلَ ذلِكَ مُتْرَفِينَ; وَ كانُوا يُصِرّونَ عَلَى الْحِنْثِ الْعَظيِم[323]» ; ] گرفتارى اصحاب شمال در عذاب، بدان جهت است كه[ در دنيا درناز و نعمت وعيّاشى فرو رفته بودند وبر گناه بزرگ اصرار داشتند.

حضرت على(عليه السلام) فرمود:

«أعْظَم ُ الْذُّنُوب عِنْدِ الِلّه ذَنْبٌ أصَرِّ عَلَيْهِ عامِلُهُ[324]» ; بزرگترين گناه نزد خدا گناهى است كه گناه كننده بر آن اصرار داشته باشد.

ثبات در گناه، يك وقت به اينست كه شخص گناهكار توبه نمى كند و بر عدم توبه و بازگشت به سوى خدا باقى مى ماند. و چون رابطه روحى او با آن گناه قطع نشده است، اگر بدون توبه بميرد، گناهكار مرده، مؤاخذه مى شود. برعكس، اگرتوبه حقيقى كرده، و رابطه او با آن گناه قطع شده باشد، مشمول رحمت خداى بزرگ قرار مى گيرد. امّا گاهى، دوام و استوارى بر گناه به اينست كه نه تنها رابطه روحى با گناه دارد بلكه مرتكب آن نيز مى شود. كلام امام(عليه السلام) عام است و شامل هر دو مورد مى شود.

اشتراک نشریات رایگان

سامانه پاسخگویی