متن کتاب های موسسه در راه حق (آزمایشی)

در این قسمت که به صورت آزمایشی راه اندازی شده متن کتاب های موسسه جهت مطالعه آنلاین مخاطبان گرامی قرار داده می شود.

شما میتوانید از لیست پایین متن تعدادی از کتاب ها را مطالعه فرمایید.

و بى رغبتى به دنيا و آنچه در آن است، زهد گفته مى شود ولكن در فرهنگ اسلامى، زهد حفظ بى رغبتى نيست، ناديده گرفتن شهوات دنيوى نيست، بلكه علاوه بر چشم پوشى از شهوات دنيوى بايد نظر واقعى به خدا (كه هدف اعلاى انسان را تشكيل مى دهد) داشت و شكرگزار بود. و اِلاّ بى رغبتى و بى ميلى نسبت به دنيا جداى از توجّه و عبوديت (اللّه) اصطلاحاً زهد ناميده نمى شود. روايات شاهد روشنى بر اين مطلب است.

از اميرالمؤمنين(عليه السلام) : اصْلُ الْزُّهْدِ حُسْنُ الرَّغْبَةِ فيما عِنْدَاللّهِ[254] اساس زهد نيكويى رغبت و علاقه است در آنچه نزد خدا است. زُهْدُ الْمرءِ فيما يَفْنى عَلى قَدْرِ يَقينِهِ بِما يَبْقى[255]: زهد انسان در آنچه فانى شدنى است به اندازه يقين او به چيزى است كه باقى مى ماند. (يعنى آخرت).

هر اندازه علم و آگاهى ما به مرتبه وجودى خدا و آنچه نزد خداست[256]، بيشتر باشد بى رغبتى ما نسبت به دنيا و آنچه در آن است[257]، بيشتر خواهد شد. زيرا لازمه آخرت شناسى و خداشناسى نيز هست.

مَنْ اَيْقَنَ بِما يَبْقى زَهَدَ فيما يَفْنى: كسى كه به آنچه باقى است يقين داشته باشد. نسبت به آنچه فانى است، بى رغبت شود.

ان الزَهادَة قصر الاْمل والشكر على النعم والورع براستى كه كناره گيرى و بى رغبتى، عبارت از آرزوى كوتاه و شكر بر نعمتهاى (الهى) و پارسايى است.

روايت بالا روشن دارد در اين كه زهد در فرهنگ اسلامى همراه با شكر است. بنابراين «زهد» عبارت است از رابطه عملى صحيح با دنيا و پديده هاى آن و رابطه اى صحيح همراه با حسن رغبت به خدا و آنچه در نزد خدا است.

رابطه فوق داراى مراتبى است، كه هر مرتبه اى وابسته به مرتبه شناخت و ايمان به خدا است. هر اندازه معرفت و ايمان به خدا بيشتر باشد، رابطه با خدا از حسن رغبتى بيشتر و رابطه با دنيا از رغبتى كمتر برخوردار خواهد بود. و زمانى عشق به خدا و لقاء خدا به حدّى مى رسد. كه علاقه و ميل به دنيا و شهوات آن به نازلترين مرتبه تنزّل مى كند.

اشتراک نشریات رایگان

سامانه پاسخگویی